Visuaalinen viestintä osana yrityskuvan muodostumista : Highest Fell Records
Arvonen, Tommi (2013)
Arvonen, Tommi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710983
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli visuaalinen viestintä osana yrityskuvan muodostumista. Tarkoituksena oli perehtyä visuaaliseen viestintään osana yrityksen kokonaisviestintää, yhtenäiseen visuaaliseen linjaan ja yrityskuvan muodostumiseen sekä tehdä teoriaan nojaten graafinen ohjeisto työn toimeksiantajalle itsenäiselle pienlevy-yhtiölle Highest Fell Recordsille.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin yrityksen kokonaisviestinnän osa-alueisiin, sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, sekä niiden integrointiin. Lisäksi perehdyttiin visuaaliseen viestintään ja yhtenäisen visuaalisen linjan merkitykseen osana visuaalista viestintään sekä viestinnän ja markkinoinnin integroimiseen. Teoriassa käsiteltiin myös yrityskuvan muodostumista, sisäistä ja ulkoista yrityskuvaa sekä yrityskuvaa kilpailuetuna. Niiden ohella käsiteltiin yrityksen tavoitemielikuvaa sekä visuaalista ilmettä ja muiden levy-yhtiöiden visuaalisten ilmeiden vertailua.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden, produktin, tuloksena syntyi graafinen ohjeisto. Se piti sisällään visuaalisten valintojen, kuten logon, liikemerkin, logoliikemerkin, typografiset valinnat, värimaailman, eri sovellusten, kuten lomakepohjan, kirjekuoripohjan ja käyntikortin, käyttöohjeet ja painotuotemalleja. Siinä luotiin toimeksiantajalle sen määrittelemän tavoitemielikuvan mukainen visuaalinen ilme, jonka tarkoitus oli vastata yrityksestä sidosryhmille syntyviä mielikuvia. Luodussa visuaalisessa ilmeessä yhdistettiin levy-yhtiön lähtökohtana ollutta tee-se-itse-henkeä sekä vähäeleistä ja hillittyä skandinaavista tyylikkyyttä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin yrityksen kokonaisviestinnän osa-alueisiin, sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, sekä niiden integrointiin. Lisäksi perehdyttiin visuaaliseen viestintään ja yhtenäisen visuaalisen linjan merkitykseen osana visuaalista viestintään sekä viestinnän ja markkinoinnin integroimiseen. Teoriassa käsiteltiin myös yrityskuvan muodostumista, sisäistä ja ulkoista yrityskuvaa sekä yrityskuvaa kilpailuetuna. Niiden ohella käsiteltiin yrityksen tavoitemielikuvaa sekä visuaalista ilmettä ja muiden levy-yhtiöiden visuaalisten ilmeiden vertailua.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden, produktin, tuloksena syntyi graafinen ohjeisto. Se piti sisällään visuaalisten valintojen, kuten logon, liikemerkin, logoliikemerkin, typografiset valinnat, värimaailman, eri sovellusten, kuten lomakepohjan, kirjekuoripohjan ja käyntikortin, käyttöohjeet ja painotuotemalleja. Siinä luotiin toimeksiantajalle sen määrittelemän tavoitemielikuvan mukainen visuaalinen ilme, jonka tarkoitus oli vastata yrityksestä sidosryhmille syntyviä mielikuvia. Luodussa visuaalisessa ilmeessä yhdistettiin levy-yhtiön lähtökohtana ollutta tee-se-itse-henkeä sekä vähäeleistä ja hillittyä skandinaavista tyylikkyyttä.