Rekrytointi- ja perehdyttämisprosessi Myyntimestarit Oy:ssä
Virta-Aho, Anne (2013)
Virta-Aho, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710963
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli antaa Myyntimestarit Oy:lle rekrytointiin, perehdyttämiseen ja myyntityöhön liittyvää teoreettista yleistietoa. Sen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle myös luettelo työhönottotilanteessa hyödynnettävistä haastattelukysymyksistä sekä perehdyttäjälle muistilista perehdytyksessä työntekijälle kerrottavista työsuhteeseen ja työhön liittyvistä asioista. Lisäksi opinnäytetyö antoi toimeksiantajayrityksen myyntihenkilöstölle tiiviin tietopaketin käytännön myyntityöhön.
Opinnäytetyössä käsiteltiin rekrytointiin, perehdyttämiseen ja myyntityöhön liittyvää teoriaa, joka pohjautui alan kirjallisuuteen. Rekrytoinnissa tarkasteltiin rekrytointiprosessin eri vaiheita aina työvoiman tarpeen arvioinnista työsopimuksen laatimiseen sekä rekrytointia säätelevää lainsäädäntöä. Perehdyttämisessä käsiteltiin uuden työntekijän perehdyttämisprosessin etenemistä. Myyntityöosiossa kuvailtiin puolestaan myyntiprosessia ja hyvän myyjän ominaisuuksia sekä telemarkkinointia säätelevää lainsäädäntöä.
Opinnäytetyöhön sisältyi teemahaastatteluna suoritettu laadullinen tutkimus, joka kohdistettiin Myyntimestarit Oy:n johdolle, esimiehille ja työntekijöille. Opinnäytetyössä esiintyvät tutkimustulokset perustuivat haastatteluista saatuihin ja tulkittuihin vastauksiin. Opinnäytetyön liitteet sisältävät toimeksiantajayritykselle laaditut rekrytointikysymykset, henkilötietolomakkeen, perehdyttäjän muistilistan ja perehdyttäjän oppaan myyntihenkilöstölle sekä teemahaastattelukysymykset. Perehdyttäjän oppaassa on muun muassa tietoa myyjän äänenkäytöstä ja sanallisesta viestinnästä, myyntitapahtuman eri osa-alueista sekä asiakkaiden kohtaamisesta myyntitilanteissa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin rekrytointiin, perehdyttämiseen ja myyntityöhön liittyvää teoriaa, joka pohjautui alan kirjallisuuteen. Rekrytoinnissa tarkasteltiin rekrytointiprosessin eri vaiheita aina työvoiman tarpeen arvioinnista työsopimuksen laatimiseen sekä rekrytointia säätelevää lainsäädäntöä. Perehdyttämisessä käsiteltiin uuden työntekijän perehdyttämisprosessin etenemistä. Myyntityöosiossa kuvailtiin puolestaan myyntiprosessia ja hyvän myyjän ominaisuuksia sekä telemarkkinointia säätelevää lainsäädäntöä.
Opinnäytetyöhön sisältyi teemahaastatteluna suoritettu laadullinen tutkimus, joka kohdistettiin Myyntimestarit Oy:n johdolle, esimiehille ja työntekijöille. Opinnäytetyössä esiintyvät tutkimustulokset perustuivat haastatteluista saatuihin ja tulkittuihin vastauksiin. Opinnäytetyön liitteet sisältävät toimeksiantajayritykselle laaditut rekrytointikysymykset, henkilötietolomakkeen, perehdyttäjän muistilistan ja perehdyttäjän oppaan myyntihenkilöstölle sekä teemahaastattelukysymykset. Perehdyttäjän oppaassa on muun muassa tietoa myyjän äänenkäytöstä ja sanallisesta viestinnästä, myyntitapahtuman eri osa-alueista sekä asiakkaiden kohtaamisesta myyntitilanteissa.