"Tervetuloa meille!" : Perehdyttämiskansio suoramyyntipisteeseen
Hämäläinen, Vuokko (2013)
Hämäläinen, Vuokko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia perehdyttämiskansio suoramyyntipisteeseen. Tavoitteena oli luoda nimenomaan uuden työntekijän käyttöön tuleva perehdyttämisaineisto. Aikaisempaa perehdyttämismateriaalia yrityksessä ei ollut, vaan perehdyttäminen on tapahtunut työn ohessa ja siihen on osallistunut useampi eri henkilö. Tarkoituksena oli laatia selkeä tietopaketti yrityksen käytännöistä ja ohjeista. Kirjallisen materiaalin avulla uusi työntekijä voisi tutustua työpaikkaan omatoimisesti, ja ohjeista pystyy myös myöhemmin tarkistamaan asioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin perehdyttämistä lähinnä uuden työntekijän perehdyttämisen näkökulmasta. Myös oppimisen teoriaa käsiteltiin, sillä perehdyttämisen tavoitteena on saada työntekijä oppimaan uutta. Lisäksi kuvailtiin perehdyttämiskansion laatiminen käytännössä.
Perehdyttämiskansioon tulleet tiedot koottiin tekijän omien työkokemusten pohjalta sekä yhteistyöllä yrityksen muiden työntekijöiden kanssa. Tuotoksena syntyi perehdyttämisaineisto, joka on testattu jo käytännössäkin. Uusilta työntekijöiltä saadun palautteen mukaan materiaalista on ollut hyötyä.
Perehdyttämisoppaalla ei korvata muuta perehdyttämistä vaan täydennetään sitä. Ihmiset oppivat eri tavoin, joten kirjallinen materiaali ei hyödytä kaikkia. Uuden asian oppimiseen tarvitaan kirjallisen materiaalin lisäksi mahdollisuuksia nähdä, kuulla, kysellä ja harjoitella asioita.
Jatkotutkimuksen aiheeksi sopisi perehdyttäjille tarkoitetun oppaan laatiminen. Muita vaihtoehtoja voisivat olla perehdyttämisen tarkistuslistan, perehdyttämissuunnitelman ja -ohjelman tai perehdyttämisen kehittämisohjelman luominen yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin perehdyttämistä lähinnä uuden työntekijän perehdyttämisen näkökulmasta. Myös oppimisen teoriaa käsiteltiin, sillä perehdyttämisen tavoitteena on saada työntekijä oppimaan uutta. Lisäksi kuvailtiin perehdyttämiskansion laatiminen käytännössä.
Perehdyttämiskansioon tulleet tiedot koottiin tekijän omien työkokemusten pohjalta sekä yhteistyöllä yrityksen muiden työntekijöiden kanssa. Tuotoksena syntyi perehdyttämisaineisto, joka on testattu jo käytännössäkin. Uusilta työntekijöiltä saadun palautteen mukaan materiaalista on ollut hyötyä.
Perehdyttämisoppaalla ei korvata muuta perehdyttämistä vaan täydennetään sitä. Ihmiset oppivat eri tavoin, joten kirjallinen materiaali ei hyödytä kaikkia. Uuden asian oppimiseen tarvitaan kirjallisen materiaalin lisäksi mahdollisuuksia nähdä, kuulla, kysellä ja harjoitella asioita.
Jatkotutkimuksen aiheeksi sopisi perehdyttäjille tarkoitetun oppaan laatiminen. Muita vaihtoehtoja voisivat olla perehdyttämisen tarkistuslistan, perehdyttämissuunnitelman ja -ohjelman tai perehdyttämisen kehittämisohjelman luominen yritykselle.