Laurea–ammattikorkeakoulun markkinoinnin kehittäminen Studia–messuilla ja sosiaalisessa mediassa
Piironen, Pia (2013)
Piironen, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710934
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Laurea–ammattikorkeakoulun Studia–messuilla tapahtuvaa markkinointiviestintää sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa verkkomarkkinointia. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointiosastolle kehitysideoita Studia –messuilla toimimiseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen. Markkinointiviestinnän avulla Laurea-ammattikorkeakoulun tunnettavuus ja näkyvyys kasvaisivat ja täten saataisiin houkuteltua useampia hakijoita.
Opinnäytetyössä markkinointiviestinnästä kerrotaan Studia–messuilla esittelypisteellä tapahtuvaa markkinointia ajatellen. Markkinointiviestinnässä pääosassa ovat esittelypisteen henkilöt, jotka toiminnallaan markkinoivat Laurea–ammattikorkeakoulua. Verkkomarkkinoinnista kerrotaan huomioiden kotisivustoilla sekä sosiaalisessa medioissa Facebookissa ja Twitterissä tapahtuva markkinointi. Internetissä on mahdollista tavoittaa nuoria, koska he käyttävät sitä todella paljon esimerkiksi tiedonhakuun.
Tutkimusmenetelminä markkinointiviestinnässä käytettiin Studia–messuilla lomakehaastattelua ja havainnointia. Lomakehaastatteluihin vastasi 52 ihmistä. Studia-messuilla havainnoitiin kaikkien kymmenen pääkaupunkiseudulla toimivien korkeakoulujen esittelypisteet. Verkkomarkkinoinnissa käytettiin tutkimusmenetelminä net scouting -menetelmää ja kyselyä. Net scoutingin avulla tutkittiin pääkaupunkiseudulla toimivien korkeakoulujen kotisivustot, Facebook -profiilit ja Twitter-tilit. Kysely toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa 26:lle ensimmäistä vuotta opiskeleville opiskelijoille.
Studia-messuilla toteutettu tutkimus osoitti, että paikalla tapahtuvaa markkinointiviestintää tulisi kehittää, jotta Laurea-ammattikorkeakoulu saavuttaisi potentiaaliset hakijat toiminnallaan. Esittelijöiden pitäisi saada parempi perehdytys, jotta he osaisivat kertoa laajasti eri koulutusohjelmista. Heidän pitäisi osata myydä tuotteensa – eli opiskelupaikka asiakkaille, tässä tapauksessa mahdollisille hakijoille. Tulosten mukaan nuoret käyttävät sosiaalista mediaa todella paljon, esimerkiksi Facebookiin kirjaudutaan useasti päivässä. Näin ollen Laurean kannattaisi panostaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Laurea-ammattikorkeakoulun tunnettavuus nuorten parissa kasvaisi hyödyntämällä Twitteriä, Facebookia ja kotisivustoja yhdessä.
Opinnäytetyössä markkinointiviestinnästä kerrotaan Studia–messuilla esittelypisteellä tapahtuvaa markkinointia ajatellen. Markkinointiviestinnässä pääosassa ovat esittelypisteen henkilöt, jotka toiminnallaan markkinoivat Laurea–ammattikorkeakoulua. Verkkomarkkinoinnista kerrotaan huomioiden kotisivustoilla sekä sosiaalisessa medioissa Facebookissa ja Twitterissä tapahtuva markkinointi. Internetissä on mahdollista tavoittaa nuoria, koska he käyttävät sitä todella paljon esimerkiksi tiedonhakuun.
Tutkimusmenetelminä markkinointiviestinnässä käytettiin Studia–messuilla lomakehaastattelua ja havainnointia. Lomakehaastatteluihin vastasi 52 ihmistä. Studia-messuilla havainnoitiin kaikkien kymmenen pääkaupunkiseudulla toimivien korkeakoulujen esittelypisteet. Verkkomarkkinoinnissa käytettiin tutkimusmenetelminä net scouting -menetelmää ja kyselyä. Net scoutingin avulla tutkittiin pääkaupunkiseudulla toimivien korkeakoulujen kotisivustot, Facebook -profiilit ja Twitter-tilit. Kysely toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa 26:lle ensimmäistä vuotta opiskeleville opiskelijoille.
Studia-messuilla toteutettu tutkimus osoitti, että paikalla tapahtuvaa markkinointiviestintää tulisi kehittää, jotta Laurea-ammattikorkeakoulu saavuttaisi potentiaaliset hakijat toiminnallaan. Esittelijöiden pitäisi saada parempi perehdytys, jotta he osaisivat kertoa laajasti eri koulutusohjelmista. Heidän pitäisi osata myydä tuotteensa – eli opiskelupaikka asiakkaille, tässä tapauksessa mahdollisille hakijoille. Tulosten mukaan nuoret käyttävät sosiaalista mediaa todella paljon, esimerkiksi Facebookiin kirjaudutaan useasti päivässä. Näin ollen Laurean kannattaisi panostaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Laurea-ammattikorkeakoulun tunnettavuus nuorten parissa kasvaisi hyödyntämällä Twitteriä, Facebookia ja kotisivustoja yhdessä.