BIKVA-arviointi pikkulapsiperheiden palveluista Harjavallassa : Palvelujen käyttäjien ryhmähaastattelu
Koskinen, Sari (2013)
Koskinen, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Harjavallan pikkulapsiperheiden palveluja ja selvittää, mitä mieltä palvelujen käyttäjät ovat palveluista. Opinnäytetyön tilaajana toimi Harjavallan lastensuojelun työryhmä, joka päivitti Harjavallan lastensuojelusuunnitelman marraskuussa 2010. Suunnitelmassa esitettiin toivomus saada vanhemmille suunnattu BIKVA-arviointi.
BIKVA-arviointi on asiakaslähtöinen ja asiakkaita osallistava arviointimalli, jonka tavoitteena on saada asiakkaiden ääni kuuluviin, luoda heille tilaisuus jakaa omia kokemuksiaan palveluista ja mahdollisuus osallistua palvelujen kehittämiseen. BIKVA-arviointi koostuu neljästä vaiheesta: asiakkaiden, kenttätyöntekijöiden, johtajien sekä poliittisten päättäjien ryhmähaastattelusta. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin BIKVAn ensimmäinen vaihe eli asiakkaiden ryhmähaastattelu.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin avoimen ryhmähaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä harjavaltalaista pikkulapsiperheen vanhempaa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitä hyvää pikkulapsiperheiden palveluissa on? Mitä huonoa palveluissa on? sekä Miten palveluja voitaisiin kehittää? Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulosten mukaan tärkein kehittämisen kohde Harjavallan pikkulapsiperheiden palveluissa on lisätä ja kehittää matalakynnyksisiä ja ennaltaehkäiseviä palveluja. Tutkimuksen tuloksia käytetään pikkulapsiperheiden palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen. Harjavallan lastensuojelun työryhmä toteuttaa BIKVAn seuraavat vaiheet.
BIKVA-arviointi on asiakaslähtöinen ja asiakkaita osallistava arviointimalli, jonka tavoitteena on saada asiakkaiden ääni kuuluviin, luoda heille tilaisuus jakaa omia kokemuksiaan palveluista ja mahdollisuus osallistua palvelujen kehittämiseen. BIKVA-arviointi koostuu neljästä vaiheesta: asiakkaiden, kenttätyöntekijöiden, johtajien sekä poliittisten päättäjien ryhmähaastattelusta. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin BIKVAn ensimmäinen vaihe eli asiakkaiden ryhmähaastattelu.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin avoimen ryhmähaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä harjavaltalaista pikkulapsiperheen vanhempaa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitä hyvää pikkulapsiperheiden palveluissa on? Mitä huonoa palveluissa on? sekä Miten palveluja voitaisiin kehittää? Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulosten mukaan tärkein kehittämisen kohde Harjavallan pikkulapsiperheiden palveluissa on lisätä ja kehittää matalakynnyksisiä ja ennaltaehkäiseviä palveluja. Tutkimuksen tuloksia käytetään pikkulapsiperheiden palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen. Harjavallan lastensuojelun työryhmä toteuttaa BIKVAn seuraavat vaiheet.