Työtapojen integrointi varastotyöhön oppaan avulla. Case: Nilson Group
Siitonen, Arja (2013)
Siitonen, Arja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää nykyistä toimintaa arvioiden Nilson Groupille integroitu varastotyön vaiheita kuvaava opas. Tavoitteena oli helpottaa työntekijöiden varastotyötä, esimerkiksi kenkien hakua, ja täten parantaa asiakaspalvelua. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Nilson Groupin kanssa. Nilson Groupiin kuuluvat Suomessa Nilson Shoes, Din Sko, Skopunkten, Radical Sports Shop in Shop ja muutama franchising-pohjainen Ecco Shop in Shop. Tutkimusongelmaksi muodostui varaston käyttö ja siellä työskentely. Haluttiin selvittää oliko ongelma laajempi, vai oliko kyseessä yksittäinen tapaus. Varasto taas vaikuttaa suoraan palvelun laatuun ja, jollei kenkää löydy nopeasti, asiakas on tyytymättömämpi saamaansa palveluun kuin nopeasti kenkäparin saava.
Tietoa tarvittiin varastotyöstä, kuten logistiikasta, ergonomiasta ja työturvallisuudesta. Tieto logistiikasta oli tärkeää, sillä logistiikka-alalla käytettävät käsitteet olivat tärkeitä avata lukijalle. Ergonomia ja työturvallisuus linkittyvät toisiinsa, sillä ergonomian toteutus on tärkeää työterveyden säilymisen kannalta. Henkilöstöjohtaminen osoittautui yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi työn kannalta. Siihen voidaan liittää perehdytys, motivointi ja asiakaslähtöinen palvelu, sillä niiden toteutus on johtajan vastuulla.
Tutkimuksellinen osuus koostui teemahaastatteluista työntekijöille ja myymäläpäälliköille. Osallistuvaa havainnointia hyödynnettiin osallistuttaessa uusien liikkeiden avauksiin Kampissa. Tutkimusmenetelmien avulla kerättiin aineistoa, jotta voitiin kehittää mahdollisimman käytännönläheinen opas. Haastateltavien mielestä opas olisi hyödyllinen, varsinkin uusille työntekijöille ja harjoittelijoille. Välipalautteen perusteella opas osoittautui tarkoituksen mukaisesti kattavaksi ja selkeäksi varasto-oppaaksi.
Tulosten perusteella liikkeiden väliset samankaltaisuudet varastotyötavoissa olivat yleisiä, mutta eroavaisuuksia oli lähes yhtä paljon, esimerkiksi Kampin ja Sellon Nilson Shoesilla tehdään väli-inventaario aina, kun varasto ei täsmää Burtonin määriin, joten puuttuvia ja virheellisiä sektiotietoja on hyvin harvoin. Skopunktenilla virheellisiä tai puuttuvia sektiotietoja havaitaan noin yksi kuukaudessa. Haastattelujen perusteella puuttuvat ja virheelliset sektiotiedot olivatkin pääasiassa Din Skon myymälöiden kehityskohteita. Din Skon varastot ovat suurimmat, mutta tarkkuudella ja huolellisuudella virheiden määrää voitaisiin vähentää tai jopa poistaa kokonaan.
Tietoa tarvittiin varastotyöstä, kuten logistiikasta, ergonomiasta ja työturvallisuudesta. Tieto logistiikasta oli tärkeää, sillä logistiikka-alalla käytettävät käsitteet olivat tärkeitä avata lukijalle. Ergonomia ja työturvallisuus linkittyvät toisiinsa, sillä ergonomian toteutus on tärkeää työterveyden säilymisen kannalta. Henkilöstöjohtaminen osoittautui yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi työn kannalta. Siihen voidaan liittää perehdytys, motivointi ja asiakaslähtöinen palvelu, sillä niiden toteutus on johtajan vastuulla.
Tutkimuksellinen osuus koostui teemahaastatteluista työntekijöille ja myymäläpäälliköille. Osallistuvaa havainnointia hyödynnettiin osallistuttaessa uusien liikkeiden avauksiin Kampissa. Tutkimusmenetelmien avulla kerättiin aineistoa, jotta voitiin kehittää mahdollisimman käytännönläheinen opas. Haastateltavien mielestä opas olisi hyödyllinen, varsinkin uusille työntekijöille ja harjoittelijoille. Välipalautteen perusteella opas osoittautui tarkoituksen mukaisesti kattavaksi ja selkeäksi varasto-oppaaksi.
Tulosten perusteella liikkeiden väliset samankaltaisuudet varastotyötavoissa olivat yleisiä, mutta eroavaisuuksia oli lähes yhtä paljon, esimerkiksi Kampin ja Sellon Nilson Shoesilla tehdään väli-inventaario aina, kun varasto ei täsmää Burtonin määriin, joten puuttuvia ja virheellisiä sektiotietoja on hyvin harvoin. Skopunktenilla virheellisiä tai puuttuvia sektiotietoja havaitaan noin yksi kuukaudessa. Haastattelujen perusteella puuttuvat ja virheelliset sektiotiedot olivatkin pääasiassa Din Skon myymälöiden kehityskohteita. Din Skon varastot ovat suurimmat, mutta tarkkuudella ja huolellisuudella virheiden määrää voitaisiin vähentää tai jopa poistaa kokonaan.