Lasten anestesiahoitotyö : Verkko-oppimismateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille
Hiltunen, Krista; Hurskainen, Kaisa (2013)
Hiltunen, Krista
Hurskainen, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610848
Tiivistelmä
Tämän tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itsenäisesti opiskeltavaa verkko-oppimismateriaalia lasten anestesiahoitotyöstä Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille. Opinnäytetyöstä syntyneen verkko-oppimismateriaalin avulla pyritään palauttaa mieleen perioperatiivisen opintojakson asioita sekä syventää opiskelijoiden tietoa eri-ikäisten lasten anestesiahoitotyöstä.
Lasten anestesiahoitotyö tuo hoitavalle henkilökunnalle omat haasteensa fysiologisten ja anatomisten erojensa vuoksi. Verraten aikuisiin, lasten keuhkot, hengitys, verenkierto, lämpötalous ja aineenvaihdunta ovat huomattavasti erilaisia. (Meretoja 2006, 430.) Tämän vuoksi onkin tärkeää tietää nämä eroavat ominaisuudet ja pystyä ymmärtämään niiden aiheuttamat vaikutukset hoitotyössä.
Opinnäytetyön raporttiosuudessa käsitellyt asiat ovat tiivistettynä versiona tuotoksessa eli itsenäisesti opiskeltavassa verkko-oppimismateriaalissa. Raporttiosuudessa käsittelemme anestesiahoitotyötä keskittyen intraoperatiiviseen vaiheeseen; anestesiamenetelmiin ja – aineisiin, anestesian aikaiseen tarkkailuun ja lasten tuomiin erityispiirteisiin anestesiahoitotyölle. Raporttiosuutemme teksteissä olemme käsitelleet myös pre- ja postoperatiivisen vaiheen hoitoa, sillä kokonaisuuden hahmottamisen kannalta olemme kokeneet sen tärkeäksi.
Olemme poimineet tuotokseen tärkeimmät asiat eri-ikäisten lasten anestesiahoitotyöstä ja niiden vaikutuksista osastolla tapahtuvaan hoitotyöhön. Tuotoksesta muotoutui todellisiin tilanteisiin verrattavissa olevia vuoropuheluja, joissa sairaanhoitaja, lapsi sekä vanhemmat keskustelevat anestesioista ja niihin liittyvistä, huomioon otettavista asioista. Näiden vuoropuheluiden avulla opiskelijan on helpompi omaksua tietoa ja sitä, kuinka se tulisi esittää. Erityistilanteiksi valikoimme vanhemmille anestesiasta kertomisen, leikki-ikäisen lapsen pelon, kehitysvammaisuuden sekä diabeteksen vaikutusta anestesiaan.
Kehitysehdotuksiksi nousivat meidän työstämme poisrajattu keskosen anestesia sekä perioperatiivisen hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille tuotettu opintomateriaali eri-ikäisten lasten erityispiirteistä. Näin ollen lasten kokonaisvaltainen hoito paranisi, kun lapsia ja esimerkiksi heidän pelkojaan ymmärrettäisiin paremmin.
Lasten anestesiahoitotyö tuo hoitavalle henkilökunnalle omat haasteensa fysiologisten ja anatomisten erojensa vuoksi. Verraten aikuisiin, lasten keuhkot, hengitys, verenkierto, lämpötalous ja aineenvaihdunta ovat huomattavasti erilaisia. (Meretoja 2006, 430.) Tämän vuoksi onkin tärkeää tietää nämä eroavat ominaisuudet ja pystyä ymmärtämään niiden aiheuttamat vaikutukset hoitotyössä.
Opinnäytetyön raporttiosuudessa käsitellyt asiat ovat tiivistettynä versiona tuotoksessa eli itsenäisesti opiskeltavassa verkko-oppimismateriaalissa. Raporttiosuudessa käsittelemme anestesiahoitotyötä keskittyen intraoperatiiviseen vaiheeseen; anestesiamenetelmiin ja – aineisiin, anestesian aikaiseen tarkkailuun ja lasten tuomiin erityispiirteisiin anestesiahoitotyölle. Raporttiosuutemme teksteissä olemme käsitelleet myös pre- ja postoperatiivisen vaiheen hoitoa, sillä kokonaisuuden hahmottamisen kannalta olemme kokeneet sen tärkeäksi.
Olemme poimineet tuotokseen tärkeimmät asiat eri-ikäisten lasten anestesiahoitotyöstä ja niiden vaikutuksista osastolla tapahtuvaan hoitotyöhön. Tuotoksesta muotoutui todellisiin tilanteisiin verrattavissa olevia vuoropuheluja, joissa sairaanhoitaja, lapsi sekä vanhemmat keskustelevat anestesioista ja niihin liittyvistä, huomioon otettavista asioista. Näiden vuoropuheluiden avulla opiskelijan on helpompi omaksua tietoa ja sitä, kuinka se tulisi esittää. Erityistilanteiksi valikoimme vanhemmille anestesiasta kertomisen, leikki-ikäisen lapsen pelon, kehitysvammaisuuden sekä diabeteksen vaikutusta anestesiaan.
Kehitysehdotuksiksi nousivat meidän työstämme poisrajattu keskosen anestesia sekä perioperatiivisen hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille tuotettu opintomateriaali eri-ikäisten lasten erityispiirteistä. Näin ollen lasten kokonaisvaltainen hoito paranisi, kun lapsia ja esimerkiksi heidän pelkojaan ymmärrettäisiin paremmin.