Uuden teknologisen innovaation markkinointi case : led-valaisinratkaisut
Lähteenmäki, Lassi (2013)
Lähteenmäki, Lassi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610820
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää led-markkinoiden nykytilannetta ja tulevaisuutta. Työssä pohditaan onko led-valaistukseen vaihtamalla saavutettavissa taloudellisesta ja ekologista hyötyä sekä miten uutta teknologista innovaatiota tulisi markkinoida ja miten opinnäytetyön toimeksiantaja Solartic voisi hyödyntää tätä tietoa.
Led-markkinoiden nykytilan ja tulevaisuudennäkymien selvittämiseksi perehdyttiin erilaisiin tutkimuksiin ja lehtiartikkeleihin. Lisäksi tehtiin kaksi teemahaastattelua, joiden avulla selvitin mielipiteitä led-valaistusta kohtaan. Haastateltavat olivat Suur-Seudun Osuuskaupan kiinteistöinsinööri ja Turun Seudun Sähköasennuksen johtohenkilö.
Tulosten perusteella led-valaistuksen hinta on vielä korkea verrattunna muihin markkinoilla oleviin valaistusratkaisuihin. Tulevaisuudessa led-valaisimien hinnat laskevat ja on erittäin todennäköistä, että led-valaistus tulee kasvattamaan osuuttaan markkinoilla.
Uusi teknologinen innovaatio on harvoin niin hyvä, että se menestyisi ilman markkinointitoimenpiteitä. Pelkkä teknologinen ylivertaisuus on usein riittämätöntä vaan yrityksen tulee kohdentaa resursseja markkinointiin ja kaupallistamiseen, eikä keskittyä pelkästään tuotekehitykseen. Menestyäkseen Solarticin tulisi tarjota led-valaisimia, jotka ovat tämän päivän teknologiaa kilpailukykyiseen hintaan. Tehokas toimitusketjujen hallinta on tärkeää toimialalla, jossa kilpailu on kovaa ja tuotteiden hinnat laskevat jatkuvasti. Referenssikohteilla Solartic pystyy luomaan kuluttajille luotettavan kuvan tuotteistaan ja murtamaan ihmisten ennakkoluuloja.
Led-markkinoiden nykytilan ja tulevaisuudennäkymien selvittämiseksi perehdyttiin erilaisiin tutkimuksiin ja lehtiartikkeleihin. Lisäksi tehtiin kaksi teemahaastattelua, joiden avulla selvitin mielipiteitä led-valaistusta kohtaan. Haastateltavat olivat Suur-Seudun Osuuskaupan kiinteistöinsinööri ja Turun Seudun Sähköasennuksen johtohenkilö.
Tulosten perusteella led-valaistuksen hinta on vielä korkea verrattunna muihin markkinoilla oleviin valaistusratkaisuihin. Tulevaisuudessa led-valaisimien hinnat laskevat ja on erittäin todennäköistä, että led-valaistus tulee kasvattamaan osuuttaan markkinoilla.
Uusi teknologinen innovaatio on harvoin niin hyvä, että se menestyisi ilman markkinointitoimenpiteitä. Pelkkä teknologinen ylivertaisuus on usein riittämätöntä vaan yrityksen tulee kohdentaa resursseja markkinointiin ja kaupallistamiseen, eikä keskittyä pelkästään tuotekehitykseen. Menestyäkseen Solarticin tulisi tarjota led-valaisimia, jotka ovat tämän päivän teknologiaa kilpailukykyiseen hintaan. Tehokas toimitusketjujen hallinta on tärkeää toimialalla, jossa kilpailu on kovaa ja tuotteiden hinnat laskevat jatkuvasti. Referenssikohteilla Solartic pystyy luomaan kuluttajille luotettavan kuvan tuotteistaan ja murtamaan ihmisten ennakkoluuloja.