Ryhmän vaikutus tuotevalinnassa
Lindstedt, Susanna (2013)
Lindstedt, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ryhmän vaikutusta tuotevalinnassa ja käsitellä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuten auktoriteettia, mainontaa ja trendejä.
Tietoperustassa käsiteltiin ryhmän syntyyn ja toimimiseen liittyviä tekijöitä sosiaalipsykologian näkökulmasta. Tämän lisäksi käsiteltiin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisen ostokäyttäytymiseen niin yksilön kuin ryhmänkin kannalta. Työssä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelminä havainnointia, lomakkeita ja haastattelua. Saatua materiaalia verrattiin jo olemassa olevaan teoriatietoon tutkittavista asioista. Tutkimukset toteutettiin Laurea Lohjan Yrityslabran tiloissa ja tutkimukseen osallistui 18 opiskelijaa. Kolmea erilaista menetelmää käyttämällä pyrittiin saamaan luotettavaa ja monipuolista tietoa tutkittavasta asiasta.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että ihminen ei välttämättä tiedosta omaan ostokäyttäytymiseensä vaikuttavia seikkoja eikä yksilön ohjaaminen ole helppoa ja yksiselitteistä. Tutkimustulosten perusteella viiteryhmän vaikutus oli vähäisempää kuin uskottiin. Primaariryhmän vaikutus havaittiin suurimmaksi tutkittavia henkilöitä ohjaavaksi tekijäksi ja myös mainokset ja trendit ohjaavat jonkin verran ostopäätöstä tehtäessä. Tutkimuksen perusteella auktoriteettien vaikutus oli vähäisintä.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että vaikka ostopäätöksen tekemiseen voivat vaikuttaa monenlaiset eri tekijät, on ihmisen ohjaaminen silti hankalaa. Ostopäätöksen synty on monien eri asioiden summa ja yksilö tekee päätöksensä usein nojautuen omiin mielipiteisiinsä ja kokemuksiinsa.
Jatkotoimenpiteenä ehdotin, että tutkimusta jatkettaisiin järjestämällä havainnointi myös mainosten ja trendien osalta. Havainnointi kohdistui tässä tutkimuksessa ryhmän vaikutukseen, joten yhtenäisemmän kuvan saamiseksi myös edellä mainittujen seikkojen osalta jatkotoimenpiteisiin voisi olla syytä tarttua.
Asiasanat: sosiaalipsykologia, ryhmä, ostokäyttäytyminen.
Tietoperustassa käsiteltiin ryhmän syntyyn ja toimimiseen liittyviä tekijöitä sosiaalipsykologian näkökulmasta. Tämän lisäksi käsiteltiin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisen ostokäyttäytymiseen niin yksilön kuin ryhmänkin kannalta. Työssä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelminä havainnointia, lomakkeita ja haastattelua. Saatua materiaalia verrattiin jo olemassa olevaan teoriatietoon tutkittavista asioista. Tutkimukset toteutettiin Laurea Lohjan Yrityslabran tiloissa ja tutkimukseen osallistui 18 opiskelijaa. Kolmea erilaista menetelmää käyttämällä pyrittiin saamaan luotettavaa ja monipuolista tietoa tutkittavasta asiasta.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että ihminen ei välttämättä tiedosta omaan ostokäyttäytymiseensä vaikuttavia seikkoja eikä yksilön ohjaaminen ole helppoa ja yksiselitteistä. Tutkimustulosten perusteella viiteryhmän vaikutus oli vähäisempää kuin uskottiin. Primaariryhmän vaikutus havaittiin suurimmaksi tutkittavia henkilöitä ohjaavaksi tekijäksi ja myös mainokset ja trendit ohjaavat jonkin verran ostopäätöstä tehtäessä. Tutkimuksen perusteella auktoriteettien vaikutus oli vähäisintä.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että vaikka ostopäätöksen tekemiseen voivat vaikuttaa monenlaiset eri tekijät, on ihmisen ohjaaminen silti hankalaa. Ostopäätöksen synty on monien eri asioiden summa ja yksilö tekee päätöksensä usein nojautuen omiin mielipiteisiinsä ja kokemuksiinsa.
Jatkotoimenpiteenä ehdotin, että tutkimusta jatkettaisiin järjestämällä havainnointi myös mainosten ja trendien osalta. Havainnointi kohdistui tässä tutkimuksessa ryhmän vaikutukseen, joten yhtenäisemmän kuvan saamiseksi myös edellä mainittujen seikkojen osalta jatkotoimenpiteisiin voisi olla syytä tarttua.
Asiasanat: sosiaalipsykologia, ryhmä, ostokäyttäytyminen.