Kuljetusliikkeen vaihto : Case: Suunto
Elsinen, Elina (2013)
Elsinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimii Vantaalla sijaitseva Suunto Oy. Yritys on yksi maailman johtavista urheilulaitteiden suunnittelijoista ja valmistajista. Opinnäytetyö keskittyy Consumer Care –osastolla käynnissä olevaan kuljetusliikkeen vaihto -projektiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ja arvioida projektin etenemistä kuljetusliikkeen valinnasta tietojärjestelmien integrointivaiheeseen asti.
Kuljetusliikkeen vaihtoon ja valintaan liittyviä vahvuuksia, haasteita, mahdollisuuksia sekä uhkia selvitetään teemahaastatteluiden avulla eri näkökulmista. Haastateltavat valikoitiin yrityksen eri osastoilta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään palvelujen hankintaan ja ulkoistamiseen logistiikan näkökulmasta.
Teoreettisen viitekehyksen ja haastatteluiden perusteella tarkastellaan, otettiinko projektissa kaikki tarvittavat asiat huomioon. Samalla pohditaan, tukeeko projekti yrityksen arvoja ja Consumer Care –osaston missiota. Lisäksi arvioidaan, minkälaisia mahdollisia haasteita projektissa tulee vastaan siirryttäessä tietojärjestelmien integrointiin ja uuden kuljetusliikkeen käyttöönottoon.
Johtopäätöksissä todetaan, että projekti on edennyt suunnitellusti ja projektin myötä uudistetut prosessit tukevat yrityksen arvomaailmaa sekä Consumer Care –osaston missiota tuottaa vaivattomia palvelukokemuksia asiakkaille.
Kuljetusliikkeen vaihtoon ja valintaan liittyviä vahvuuksia, haasteita, mahdollisuuksia sekä uhkia selvitetään teemahaastatteluiden avulla eri näkökulmista. Haastateltavat valikoitiin yrityksen eri osastoilta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään palvelujen hankintaan ja ulkoistamiseen logistiikan näkökulmasta.
Teoreettisen viitekehyksen ja haastatteluiden perusteella tarkastellaan, otettiinko projektissa kaikki tarvittavat asiat huomioon. Samalla pohditaan, tukeeko projekti yrityksen arvoja ja Consumer Care –osaston missiota. Lisäksi arvioidaan, minkälaisia mahdollisia haasteita projektissa tulee vastaan siirryttäessä tietojärjestelmien integrointiin ja uuden kuljetusliikkeen käyttöönottoon.
Johtopäätöksissä todetaan, että projekti on edennyt suunnitellusti ja projektin myötä uudistetut prosessit tukevat yrityksen arvomaailmaa sekä Consumer Care –osaston missiota tuottaa vaivattomia palvelukokemuksia asiakkaille.