Eristäminen eristämishuoneeseen koulukodissa
Saarelainen, Jarkko (2013)
Saarelainen, Jarkko
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510716
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkin, voisinko tehdä lastensuojelulain (417/2007) säännöksessä määriteltyyn eristämiseen eristämishuoneeseen uuden päivitetyn ohjeistuksen erään koulukodin käyttöön. Työtä tehdessä selvisi, että kyseisessä koulukodissa on jo eristämistilanteeseen asianmukainen ohjeistus, jossa on otettu huomioon lastensuojelun säännöksessä (70 §, 88/2010) olevat asiat. Päivitän kuitenkin ohjeistuksen ja esitän joitakin uudistamisen mahdollisuuksia. Lisäksi opinnäytetyössäni esitän parannusehdotuksia eristämistilanteeseen eristämishuoneeseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Laadullisen tutkimusmenetelmän toteutin haastattelemalla henkilökohtaisesti niitä koulukodin työntekijöitä, jotka joutuvat tekemisiin eristämistilanteeseen. Yhden haastattelun tein puhelimitse.
Haastatteluissa tuli ilmi, että kaikki ohjaajat, jotka ovat tekemisessä käytännössä eristämistilanteessa, eivät olleet tietoisia siitä, kuka tekee lopullisen eristämispäätöksen. Tämän vuoksi syytä ehkä olisi uuden työntekijän perehdyttämisessä ottaa esille lain säännös ja kyseisen koulukodin eristämispäätöksen tekijät. Haastatteluissa tuli hyviä parannusehdotuksia eristämistilanteeseen.
Opinnäytetyöni aihe on ajankohtainen. Tarve lastensuojeluun on nykyisin suuri ja viimesijaisena keinona lapsen ja nuoren turvana käytetty lastensuojelulain rajoittamiskeino on eristäminen eristämishuoneeseen. On tarpeellista olla hyvä ohjeistus niille, jotka joutuvat käytännössä tekemiseen eristämisen asian kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Laadullisen tutkimusmenetelmän toteutin haastattelemalla henkilökohtaisesti niitä koulukodin työntekijöitä, jotka joutuvat tekemisiin eristämistilanteeseen. Yhden haastattelun tein puhelimitse.
Haastatteluissa tuli ilmi, että kaikki ohjaajat, jotka ovat tekemisessä käytännössä eristämistilanteessa, eivät olleet tietoisia siitä, kuka tekee lopullisen eristämispäätöksen. Tämän vuoksi syytä ehkä olisi uuden työntekijän perehdyttämisessä ottaa esille lain säännös ja kyseisen koulukodin eristämispäätöksen tekijät. Haastatteluissa tuli hyviä parannusehdotuksia eristämistilanteeseen.
Opinnäytetyöni aihe on ajankohtainen. Tarve lastensuojeluun on nykyisin suuri ja viimesijaisena keinona lapsen ja nuoren turvana käytetty lastensuojelulain rajoittamiskeino on eristäminen eristämishuoneeseen. On tarpeellista olla hyvä ohjeistus niille, jotka joutuvat käytännössä tekemiseen eristämisen asian kanssa.