Bringio-videoneuvottelupalvelun käytettävyystestaus
Koret, Hanna-Kaisa (2013)
Koret, Hanna-Kaisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on maailmanlaajuisesti toimiva, visuaalisia viestintäpalveluita tarjoava yritys Videra Oy. Bringio on Videran kehittämä, hallinnoima ja ylläpitämä nettiselaimen kautta toimiva, yrityksille suunniteltu ammattitason videoneuvottelupalvelu. Opinnäytetyön tavoite oli tunnistaa Bringion käytettävyyden sen hetken vahvuudet ja heikkoudet, joiden pohjalta voidaan esittää Videralle parannusehdotuksia käytettävyyden kehittämiseen.
Tavoite saavutettiin omalla tutustumisella ja testauksella sekä käytettävyystestien avulla. Käytettävyystestauksissa käytettävä testaussuunnitelma on rakennettu oman tutustumisen ja testauksen pohjalta. Videoneuvottelupalveluiden käyttö on nykypäivänä yleistynyt ja tavoittaa entistä enemmän käyttäjiä, varsinkin jos palvelu toimii Internetin kautta. Tämän vuoksi on tärkeää panostaa palvelujen käytettävyyteen. Käytettävyystestaukset ovat oiva keino saada esiin palveluissa käytettävyyttä hankaloittavat ongelmat, sekä jo valmiiksi toimivat seikat.
Opinnäytetyön kautta saatujen tulosten mukaan Bringiosta ei paljastunut suuria käytettävyyttä hankaloittavia ongelmia, kuitenkin joitakin hienosäätöä kaipaavia parannusehdotuksia tuli esiin. Parannusehdotukset ovat suoraan käytettävissä palvelua kehittäessä.
Tavoite saavutettiin omalla tutustumisella ja testauksella sekä käytettävyystestien avulla. Käytettävyystestauksissa käytettävä testaussuunnitelma on rakennettu oman tutustumisen ja testauksen pohjalta. Videoneuvottelupalveluiden käyttö on nykypäivänä yleistynyt ja tavoittaa entistä enemmän käyttäjiä, varsinkin jos palvelu toimii Internetin kautta. Tämän vuoksi on tärkeää panostaa palvelujen käytettävyyteen. Käytettävyystestaukset ovat oiva keino saada esiin palveluissa käytettävyyttä hankaloittavat ongelmat, sekä jo valmiiksi toimivat seikat.
Opinnäytetyön kautta saatujen tulosten mukaan Bringiosta ei paljastunut suuria käytettävyyttä hankaloittavia ongelmia, kuitenkin joitakin hienosäätöä kaipaavia parannusehdotuksia tuli esiin. Parannusehdotukset ovat suoraan käytettävissä palvelua kehittäessä.