Markkinointiviestintä jakelutiessä : Case: Sisällönanalyysi Touring Carsin tuotteiden jälleenmyyjien nettisivuista
Smolander, Henna (2013)
Smolander, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinointiviestintää jakelutiessä. Työn toimeksiantajana toimi matkailuautoja vuokraava Touring Cars, jonka jälleenmyyjien markkinointiviestintää tutkittiin nettisivuilla ja esitteissä. Tutkittaviksi jälleenmyyjiksi valittiin vuoden 2011 kaksikymmentä suurinta jälleenmyyjää varausten määrällä mitattuna. Luku karsiutui lopulta 19 jälleenmyyjään. Kaikilta jälleenmyyjiltä tutkittiin nettisivut ja siellä olevat mahdolliset sähköiset esitteet sekä kahdelta jälleenmyyjältä tutkittiin myös toimeksiantajalta saadut perinteiset esitteet. Jälleenmyyjien markkinointiviestintää tutkittiin sisällönanalyysin avulla tarkastelemalla markkinointimateriaalia etukäteen päätettyjen kriteereiden perusteella. Nämä kriteerit perustuivat toimeksiantajalta saatuihin jälleenmyyjille tarkoitettuihin manuaaleihin, toimeksiantajan toiveisiin sekä lähdekirjallisuudesta esille nousseisiin tekijöihin. Tutkittavia kriteereitä olivat muun muassa tuotteen sijainti, hinnoittelu, myyvyys ja yksittäiset tuotetiedot. Markkinointiviestinnän ohella tutkittiin myös tuotetietojen löytymistä materiaalista sekä tuotetietojen paikkansapitävyyttä. Lopuksi analysoitiin syitä, jotka voisivat selittää jälleenmyyjien myyntituloksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella jälleenmyyjien nettisivuilla ja esitteissä oli eroja keskenään tuotetietouden määrän suhteen, vaikka suurin osa jälleenmyyjistä oli kuitenkin kertonut materiaalissaan ainakin kaikki olennaisimmat perustiedot. Jälleenmyyjistä pieni osa markkinoi toimeksiantajan tuotteita hyvin niukin ja puutteellisin tiedoin ilman autoesittelyjä tai hintatietoja. Tuotetietojen paikkansapitävyyttä tutkittaessa kävi ilmi, että suurimmalla osalla jälleenmyyjistä oli virheitä tiedoissa, tosin useimmiten pieniä virheitä esimerkiksi autojen mitoissa. Nettisivujen ja esitteiden myyvyyttä tutkittaessa esille nousseita positiivisia tekijöitä olivat muun muassa suurimmalla osalla jälleenmyyjistä oleva varausmahdollisuus netissä sekä riittävä tai runsas tuotetietouden määrä. Osalla jälleenmyyjistä heikkoja kohtia olivat muun muassa hintatietojen tai autojen esittelyiden puuttuminen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan osittain selittää eroja myynnissä, mutta on otettava huomioon, että myyntituloksiin vaikuttavat muutkin tekijät. Tutkimuksen tuloksista on toimeksiantajan lisäksi hyötyä myös muille jakelutietä tuotteen myynnissä hyödyntäville matkailualan toimijoille, jotka saavat tutkimuksesta vinkkejä tehokkaampaan markkinointiviestintään jakelutiessä.
Tutkimuksen tulosten perusteella jälleenmyyjien nettisivuilla ja esitteissä oli eroja keskenään tuotetietouden määrän suhteen, vaikka suurin osa jälleenmyyjistä oli kuitenkin kertonut materiaalissaan ainakin kaikki olennaisimmat perustiedot. Jälleenmyyjistä pieni osa markkinoi toimeksiantajan tuotteita hyvin niukin ja puutteellisin tiedoin ilman autoesittelyjä tai hintatietoja. Tuotetietojen paikkansapitävyyttä tutkittaessa kävi ilmi, että suurimmalla osalla jälleenmyyjistä oli virheitä tiedoissa, tosin useimmiten pieniä virheitä esimerkiksi autojen mitoissa. Nettisivujen ja esitteiden myyvyyttä tutkittaessa esille nousseita positiivisia tekijöitä olivat muun muassa suurimmalla osalla jälleenmyyjistä oleva varausmahdollisuus netissä sekä riittävä tai runsas tuotetietouden määrä. Osalla jälleenmyyjistä heikkoja kohtia olivat muun muassa hintatietojen tai autojen esittelyiden puuttuminen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan osittain selittää eroja myynnissä, mutta on otettava huomioon, että myyntituloksiin vaikuttavat muutkin tekijät. Tutkimuksen tuloksista on toimeksiantajan lisäksi hyötyä myös muille jakelutietä tuotteen myynnissä hyödyntäville matkailualan toimijoille, jotka saavat tutkimuksesta vinkkejä tehokkaampaan markkinointiviestintään jakelutiessä.