Aihion dimension mittalaitteen käyttöönotto
Koivumäki, Mikko (2013)
Koivumäki, Mikko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410612
Tiivistelmä
Työn alkuperäisenä tarkoituksena oli asentaa aihion dimensiomittari Tornio Works sulattolinja 1:lle ja suorittaa laitteelle käyttöönotto. Syksyn 2011 aikana uudet inves-toinnit aiheuttivat sen, että laitteisto jouduttiin väliaikaisesti purkamaan ja opinnäyte-työ sai uuden suunnan. Tässä vaiheessa työ rajattiin selvittämään paras mahdollinen asennuspaikka uuteen rullarata-asetelmaan.
Työn alkuvaiheessa verrattiin mittalaitteella tehtyjä aihion dimensiomittauksia käsin-tehtyihin mittauksiin. Heti alkuun ilmeni ongelmia vanhan rullaratajärjestelmän asennuksessa. Rullaratojen korkeudet ja pyörimisnopeudet eivät olleet tasaisia, mikä aiheutti mittalaitteistossa merkittäviä virheitä. Käsimittausten ja laitteistolla tehtyjen mittausten vertailu osoittautui erittäin hankalaksi mm. mittausohjelman puutteelli-suuksien takia.
Dimensiomittari purettiin uuden rullaradan tieltä ja opinnäytetyön laajuuden takia työ muutettiin koskemaan laitteiston uudelleen asentamista. Investointien nopean tahdin ja lyhyen rakennusajan takia laitteiston sijoitusta uuteen tehdastilaan ei otettu huomi-oon. Täten sen sijoitus joudutaan toteuttamaan jälkiasennuksena. Kaikkien aihioiden mittaus ja asennuksen käytännöllisyys olivat tärkeimmät seikat uutta paikkaa etsittä-essä.
Sijoituspaikkojen vertailussa oli mukana eri rullarata-alueita, joista johdonmukaisin ja tilaltaan käytännöllisin löytyi merkkausrullaradalta sekä osittain aloitusketjun nos-topaikan päädystä. Mittausohjelma oli alun perin tehty huomioimaan aihion pysäh-tyminen merkkaukseen, joten laitteiston ohjelmistoa ei tarvitse päivittää. Laitteiston asentamiseen liittyviä muutostöitäkään ei rullarata-alueelle ilmennyt lukuun ottamatta yksittäisten portaiden siirtämistä metrillä. Suurimmat mekaaniset työt tulevat olemaan jäähdytys-, lämmitys- ja paineilmalinjojen uudelleen vetäminen sekä laitteiston kiinnitys lattiaan.
Työn alkuvaiheessa verrattiin mittalaitteella tehtyjä aihion dimensiomittauksia käsin-tehtyihin mittauksiin. Heti alkuun ilmeni ongelmia vanhan rullaratajärjestelmän asennuksessa. Rullaratojen korkeudet ja pyörimisnopeudet eivät olleet tasaisia, mikä aiheutti mittalaitteistossa merkittäviä virheitä. Käsimittausten ja laitteistolla tehtyjen mittausten vertailu osoittautui erittäin hankalaksi mm. mittausohjelman puutteelli-suuksien takia.
Dimensiomittari purettiin uuden rullaradan tieltä ja opinnäytetyön laajuuden takia työ muutettiin koskemaan laitteiston uudelleen asentamista. Investointien nopean tahdin ja lyhyen rakennusajan takia laitteiston sijoitusta uuteen tehdastilaan ei otettu huomi-oon. Täten sen sijoitus joudutaan toteuttamaan jälkiasennuksena. Kaikkien aihioiden mittaus ja asennuksen käytännöllisyys olivat tärkeimmät seikat uutta paikkaa etsittä-essä.
Sijoituspaikkojen vertailussa oli mukana eri rullarata-alueita, joista johdonmukaisin ja tilaltaan käytännöllisin löytyi merkkausrullaradalta sekä osittain aloitusketjun nos-topaikan päädystä. Mittausohjelma oli alun perin tehty huomioimaan aihion pysäh-tyminen merkkaukseen, joten laitteiston ohjelmistoa ei tarvitse päivittää. Laitteiston asentamiseen liittyviä muutostöitäkään ei rullarata-alueelle ilmennyt lukuun ottamatta yksittäisten portaiden siirtämistä metrillä. Suurimmat mekaaniset työt tulevat olemaan jäähdytys-, lämmitys- ja paineilmalinjojen uudelleen vetäminen sekä laitteiston kiinnitys lattiaan.