Uusien jälleenmyyjien hankkiminen maahantuontiyrityksen kosmetiikkasarjoille
Myllymaa, Jonna (2013)
Myllymaa, Jonna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää uusia jälleenmyyjiä Gift Gourmet -maahantuontiyrityksen kosmetiikkatuotteille sekä vahvistaa vanhojen kosmetiikka-asiakkaiden uskollisuutta vuoden 2012 aikana. Näin pyritään kaksinkertaistamaan kosmetiikanmyynti jälleenmyyjille, ja tavoitteena on löytää ainakin yksi iso jälleenmyyjä. Työssä ei käsitellä muiden tuoteryhmien, verkkokaupan tai ystävämyyntien myyntejä. Työ on luonteeltaan arviointi-toimintatutkimus.
Gift Gourmet on vuonna 2006 perustettu maahantuontiyritys. Pääasiassa yrityksen tuotevalikoima koostuu erilaisista gourmet-herkuista, mutta rinnalla on myös kosmetiikkaa sekä lahjapalvelu. Kosmetiikkatuotesarjoista tunnetuin on Cath Kidston. Vuonna 2011 kosmetiikan osuus kokonaismyynneistä oli 2,40 prosenttia, ja kosmetiikan osuudesta jälleenmyyjien ostoja oli 44 prosenttia.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu kosmetiikkamarkkinoiden ja kosmetiikan myynnin lisäksi jälleenmyyjiin kohdistuvista myynninedistämiskeinoista, jälleenmyyjien valinnasta sekä kaupankäyntiviestinnän perusvaiheista. Tärkeitä teoksia ovat Linda Niemen Brandien kilpailu kosmetiikan markkinoilla – Erilaistumisen kautta menestykseen sekä Timo Ropen Business to Business -markkinointi. Tietoperustassa teoria ja käytäntö kulkevat rinnakkain. Työn lopussa kuvataan ja arvioidaan käytännön työtä koko opinnäytetyöprosessin matkalta.
Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto pysyi lähes samana edelliseen vuoteen verrattuna, mutta nyt kosmetiikan osuus kokonaismyynneistä oli 1,63 prosenttia. Jälleenmyyjien osuus kosmetiikkamyynneistä oli 52 prosenttia. Kosmetiikanmyynti kaiken kaikkiaan väheni 32 prosentilla. Myyntitavoitteisiin ei päästy, sillä kosmetiikkahinnasto ilmestyi melko myöhään, sen hinnat olivat valmistajan erehdyksestä johtuen laskettu liian korkeiksi, ja pienillä jälleenmyyjillä oli muutenkin taloudellisesti tiukka vuosi. Kuitenkin yksi uusi merkittävä kosmetiikanostaja löytyi.
Gift Gourmet on vuonna 2006 perustettu maahantuontiyritys. Pääasiassa yrityksen tuotevalikoima koostuu erilaisista gourmet-herkuista, mutta rinnalla on myös kosmetiikkaa sekä lahjapalvelu. Kosmetiikkatuotesarjoista tunnetuin on Cath Kidston. Vuonna 2011 kosmetiikan osuus kokonaismyynneistä oli 2,40 prosenttia, ja kosmetiikan osuudesta jälleenmyyjien ostoja oli 44 prosenttia.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu kosmetiikkamarkkinoiden ja kosmetiikan myynnin lisäksi jälleenmyyjiin kohdistuvista myynninedistämiskeinoista, jälleenmyyjien valinnasta sekä kaupankäyntiviestinnän perusvaiheista. Tärkeitä teoksia ovat Linda Niemen Brandien kilpailu kosmetiikan markkinoilla – Erilaistumisen kautta menestykseen sekä Timo Ropen Business to Business -markkinointi. Tietoperustassa teoria ja käytäntö kulkevat rinnakkain. Työn lopussa kuvataan ja arvioidaan käytännön työtä koko opinnäytetyöprosessin matkalta.
Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto pysyi lähes samana edelliseen vuoteen verrattuna, mutta nyt kosmetiikan osuus kokonaismyynneistä oli 1,63 prosenttia. Jälleenmyyjien osuus kosmetiikkamyynneistä oli 52 prosenttia. Kosmetiikanmyynti kaiken kaikkiaan väheni 32 prosentilla. Myyntitavoitteisiin ei päästy, sillä kosmetiikkahinnasto ilmestyi melko myöhään, sen hinnat olivat valmistajan erehdyksestä johtuen laskettu liian korkeiksi, ja pienillä jälleenmyyjillä oli muutenkin taloudellisesti tiukka vuosi. Kuitenkin yksi uusi merkittävä kosmetiikanostaja löytyi.