Syöpää sairastavan leikki-ikäisen lapsen tiedon ja tuen tarve : suunnitelma nukketeatterin hyödyntämisestä
Havanko, Nina (2013)
Havanko, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410565
Tiivistelmä
Syöpää sairastavan leikki-ikäisen lapsen on vaikea ymmärtää sairastumistaan. Lapsi saattaa kuvitella sairastumisen aiheutuneen hänestä, joten hän voi syyttää itseään. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa syöpää sairastavan leikki-ikäisen lapsen tiedon ja tuen tarve, jonka pohjalta luoda suunnitelma nukketeatterin käytöstä syöpää sairastavan lapsen hoitotyöhön. Tavoitteena on ideoida keinoja nukketeatterin soveltamisesta osaksi syöpää sairastavan lapsen hoitoa. Opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun terveysalan ja taideakatemian yhteistyössä toteutettavaa ”Nukketeatteri menetelmänä lasten ja nuorten hoitotyössä” – projektia.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella syöpää sairastavan lapsen tiedon ja tuen tarve on yksilöllinen koko sairauden aikana. Alkuvaiheessa syöpää sairastava lapsi tarvitsee tukea sopeutuakseen uuteen elämänvaiheeseen. Lapselle tulee kertoa kehitystasonsa mukaisesti tietoa sairaudestaan sekä tulevista hoitosuunnitelmista. Hoitovaiheessa syöpää sairastavan lapsen tuen tarve korostuu selviytyäkseen rankoista hoidoista ja toimenpiteistä. Lapsi tarvitsee ajankohtaista tietoa tilastaan ja hoidoista.
Nukella on myönteinen vaikutus syöpää sairastavaan lapseen. Nukkea voidaan käyttää välineenä lapsen tunteiden käsittelemisessä ja apuna kehittämään lapsen kykyä ilmaista itseään. Nukketeatteria voidaan hyödyntää kerrottaessa syöpää sairastavalle lapselle tietoa, minkä avulla helpotetaan lapsen kärsimystä sekä tuetaan lapsen iänmukaista kehitystä. Nukketeatteria voidaan hyödyntää vertaistuellisena apukeinona syöpää sairastavan lapsen tukemisessa.
Opinnäytetyön liitteenä on suunnitelma, jota voidaan hyödyntää seuraavassa opinnäytetyössä. Nukketeatteri tarjoaa monipuolisia keinoja hyödyntää sitä syöpää sairastavien lasten hoitotyössä. Haasteena on kahden alan yhdistäminen. Jatkossa opinnäytetöitä voisi tehdä sekä hoitotyön että nukketeatterilinjan opiskelijat yhteistyössä, jolloin hyödynnettäisiin molempien alojen osaaminen.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella syöpää sairastavan lapsen tiedon ja tuen tarve on yksilöllinen koko sairauden aikana. Alkuvaiheessa syöpää sairastava lapsi tarvitsee tukea sopeutuakseen uuteen elämänvaiheeseen. Lapselle tulee kertoa kehitystasonsa mukaisesti tietoa sairaudestaan sekä tulevista hoitosuunnitelmista. Hoitovaiheessa syöpää sairastavan lapsen tuen tarve korostuu selviytyäkseen rankoista hoidoista ja toimenpiteistä. Lapsi tarvitsee ajankohtaista tietoa tilastaan ja hoidoista.
Nukella on myönteinen vaikutus syöpää sairastavaan lapseen. Nukkea voidaan käyttää välineenä lapsen tunteiden käsittelemisessä ja apuna kehittämään lapsen kykyä ilmaista itseään. Nukketeatteria voidaan hyödyntää kerrottaessa syöpää sairastavalle lapselle tietoa, minkä avulla helpotetaan lapsen kärsimystä sekä tuetaan lapsen iänmukaista kehitystä. Nukketeatteria voidaan hyödyntää vertaistuellisena apukeinona syöpää sairastavan lapsen tukemisessa.
Opinnäytetyön liitteenä on suunnitelma, jota voidaan hyödyntää seuraavassa opinnäytetyössä. Nukketeatteri tarjoaa monipuolisia keinoja hyödyntää sitä syöpää sairastavien lasten hoitotyössä. Haasteena on kahden alan yhdistäminen. Jatkossa opinnäytetöitä voisi tehdä sekä hoitotyön että nukketeatterilinjan opiskelijat yhteistyössä, jolloin hyödynnettäisiin molempien alojen osaaminen.