ADDITIONAL VALUES OF A DOMESTIC INTERNET SHOP : A comparison of domestic and foreign ecommerce from the cus-tomer point of view
Bazia, Jakub (2013)
Bazia, Jakub
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410526
Tiivistelmä
Verkkokauppa on viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut selkeästi. Verkkokaupan kautta tilattavien tuotteiden määrä on kasvanut, ja tuotteiden tilaus niin suomalaisesta, kuin myös ulkomailta, on helppoa. Kotimaisesta verkkokaupasta tilaus koetaan turvalliseksi, jonka lisäksi lainsäädäntö suojelee asiakkaita esim. 14 päivän palautusoikeudella, kuluitta. Tämän lisäksi asiakkailla on mahdollisuus tilata kansainvälisistä verkkokaupoista, jotka tarjoavat kilpailukykyisiä hintoja jopa toimituskulujen kera. Tutkimusongelmana on punnita näiden kahden eri tarjoajien välisiä suhteita ja eroja. Tarjoaako kansainvälinen verkkokauppa tuotteita parempaan hintaan, ja edellyttääkö sieltä tilaaminen jotain eroa siihen, kuin että tilaisi suomalaisesta verkkokaupasta? Kuinka paljon on asiakkaan säästettävä jotta kynnys ylittyisi ja ostos tulisikin tehtyä ulkomailta. Tutkimus rajataan EU:n sisällä tapahtuvaan kaupankäyntiin. Teoria alkaa perehtymällä verkkokauppaan ja selvittämällä mitä keskeisiä tekijöitä aiheeseen kuuluu. Mitä käytännön eroja kotimaisen ja kansainvälisen verkkokaupan välillä on? Miten asiakkaan oikeudet muuttuvat, mikäli hän päättää tilata EU:n sisältä, mutta kuitenkin Suomen ulkopuolelta. Onko palautusoikeuksissa tai muissa käytännön asioissa eroja, vai onko tilaaminen yhtä vaivatonta molemmista lähteistä? Näiden asioiden selvittämisen jälkeen seuraa empiirinen tutkimus, joka on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, verkkokyselylomakkeella.
Yhteensä vastauksia saatiin 170 kpl, joista 112 vastaajista oli kokemusta sekä kotimaisesta, että kansainvälisestä verkkokaupasta. Nämä 112 vastaajaa ovat tutkimuksen pääsääntöinen kohderyhmä. Tutkimustuloksissa todettiin kotimaisen verkkokaupan suoriutuvan paremmin joka saralla. Useissa tekijöissä kansainvälinenkauppa suoriutui kuitenkin hyvin, lähes kotimaisen verkkokaupan tasoisesti. Suurin ero näkyi maksamisen luotettavuuden, sekä palautusoikeuksien kohdalla, kotimaisen verkkokaupan voitoksi.
Yhteensä vastauksia saatiin 170 kpl, joista 112 vastaajista oli kokemusta sekä kotimaisesta, että kansainvälisestä verkkokaupasta. Nämä 112 vastaajaa ovat tutkimuksen pääsääntöinen kohderyhmä. Tutkimustuloksissa todettiin kotimaisen verkkokaupan suoriutuvan paremmin joka saralla. Useissa tekijöissä kansainvälinenkauppa suoriutui kuitenkin hyvin, lähes kotimaisen verkkokaupan tasoisesti. Suurin ero näkyi maksamisen luotettavuuden, sekä palautusoikeuksien kohdalla, kotimaisen verkkokaupan voitoksi.