LAATU JA JOHTAMINEN PÄIVÄHOIDOSSA : Aarresaari-päiväkotien Kippari-käsikirja
Tuikka, Susanna (2013)
Tuikka, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310496
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhteistyössä Aarresaari-päiväkotien yrittäjien kanssa. Tuotoksena syntyi yrittäjien tilaama Aarresaari-päiväkotien johtajan manuaali (Kippari-käsikirja) sekä vuosikello. Kippari-käsikirjan tarkoituksena oli helpottaa johtajan työtä Aarresaari-päiväkodeissa sekä mahdollistaa uusien johtajien parempi perehdyttämien Aarresaari-päiväkotien työtapaan. Teoriaosuus käsitteli erityisesti päivähoidon johtajuutta sekä päivähoidon laadun osatekijöitä.
Päiväkodin johtajan työ on haastavaa ja monimuotoista. Johtajalla on monia rooleja ja hän vastaa niin henkilöstön kuin hallinnollisten asioiden hoidosta sekä huolehtii koko päiväkodin toimivuudesta. Johtajan erilaiset roolit sekä tehtäväkenttä ovat tärkeitä hahmottaa, jotta työtä voi laadukkaasti tehdä. Päiväkodin johtaja voi myös omalla toiminnallaan edistää laatua ottamalla huomioon laadun osatekijöitä.
Suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu pohjautuu sen monimuotoisuuteen. Siinä yhdistyy kasvatuksellinen, opetuksellinen sekä hoidollinen tehtävä. Laadun arviointi on moninainen asia ja laatua voidaan lähestyä sen mukaan miksi, keitä ja mitä arvioidaan. Vaikka yleisesti ottaen suomalainen päivähoito onkin huippuluokkaa, sen osatekijöiden tarkempi tutkiminen antaa laajemman kuvan laadusta. Laatu ja johtajuus nousivat keskeisiksi teoriateemoiksi Kippari-käsikirjan laadinnan pohjalle.
Kippari-käsikirjasta tuli laaja, yrityksen brändiä noudattava johtajan käsikirja, joka sisältää hallinnolliseen tehtäväkenttään liittyvät tärkeimmät Aarresaari-päiväkodin johtajan työtehtävät ja niiden kuvaukset sekä henkilöstöjohtamiseen ja asiakaspalveluun liittyvän osion. Kippari-käsikirja ja siihen liittyvää vuosikelloa ei julkaista salassapitovelvollisuuden vuoksi.
Päiväkodin johtajan työ on haastavaa ja monimuotoista. Johtajalla on monia rooleja ja hän vastaa niin henkilöstön kuin hallinnollisten asioiden hoidosta sekä huolehtii koko päiväkodin toimivuudesta. Johtajan erilaiset roolit sekä tehtäväkenttä ovat tärkeitä hahmottaa, jotta työtä voi laadukkaasti tehdä. Päiväkodin johtaja voi myös omalla toiminnallaan edistää laatua ottamalla huomioon laadun osatekijöitä.
Suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu pohjautuu sen monimuotoisuuteen. Siinä yhdistyy kasvatuksellinen, opetuksellinen sekä hoidollinen tehtävä. Laadun arviointi on moninainen asia ja laatua voidaan lähestyä sen mukaan miksi, keitä ja mitä arvioidaan. Vaikka yleisesti ottaen suomalainen päivähoito onkin huippuluokkaa, sen osatekijöiden tarkempi tutkiminen antaa laajemman kuvan laadusta. Laatu ja johtajuus nousivat keskeisiksi teoriateemoiksi Kippari-käsikirjan laadinnan pohjalle.
Kippari-käsikirjasta tuli laaja, yrityksen brändiä noudattava johtajan käsikirja, joka sisältää hallinnolliseen tehtäväkenttään liittyvät tärkeimmät Aarresaari-päiväkodin johtajan työtehtävät ja niiden kuvaukset sekä henkilöstöjohtamiseen ja asiakaspalveluun liittyvän osion. Kippari-käsikirja ja siihen liittyvää vuosikelloa ei julkaista salassapitovelvollisuuden vuoksi.