Henkilöstöjohtaminen apteekkarin vaihdoksessa uuden apteekkarin näkökulmasta
Välimäki, Maria (2013)
Välimäki, Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin omistajanvaihdokseen liittyvää johtamista apteekeissa. Tarkoituksena oli kerätä yhteen apteekin vastaanottaneiden uusien apteekkareiden kokemuksia ja hyviä käytänteitä.
Teorian osalta käsitellään yksilön yrityskansalaisen toimintaa, joka on organisaation toimintaa edistävää käyttäytymistä, joka on enemmän kuin omien työtehtävien suorittamista. Omistajanvaihdos on aina suuri muutos yrityksessä, mikä saattaa herättää työntekijöissä epävarmuuden ja turvattomuuden tunteita ja myös vastarintaa. Näihin tunteisiin olisi tärkeää pystyä reagoimaan, jotta vältettäisiin yksilön yrityskansalaisen toiminnan laskeminen, mikä taas saattaa heikentää työskentelyilmapiiriä ja vähentää toiminnan joustavuutta. Heikentyneen asiakaspalvelun kautta se saattaa näkyä myös yrityksen tuloksessa. Tutkimusten mukaan johtaminen on tärkein vaikuttamiskeino yksilön yrityskansalaisen käyttäytymisen ylläpitämisessä. Johtaminen on kuitenkin esimiehelle vaativaa, johdettavana kun ei ole vain yksilöitä vaan myös ryhmiä. Lisäksi tunnereaktioita eivät käy läpi vain johdettava työntekijät vaan myös johtaja itse.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, haastateltavina oli viisi apteekkaria eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina maaliskuussa 2013. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Haastateltavat toivat esiin muun muassa tiedon välittämisen ja aktiivisen kommunikoinnin työntekijöiden kanssa, työntekijöihin ja työoloihin tutustumisen eli kartoittamisen, delegoinnin sekä kannustamisen. Työssä onnistumisen kannalta tärkeänä koettiin myös monipuolinen koulutus- ja työkokemus, ongelmatilanteisiin puuttuminen, riittävien tietojen hankkiminen ennen prosessiin ryhtymistä sekä omista voimavaroista huolehtiminen.
Teorian osalta käsitellään yksilön yrityskansalaisen toimintaa, joka on organisaation toimintaa edistävää käyttäytymistä, joka on enemmän kuin omien työtehtävien suorittamista. Omistajanvaihdos on aina suuri muutos yrityksessä, mikä saattaa herättää työntekijöissä epävarmuuden ja turvattomuuden tunteita ja myös vastarintaa. Näihin tunteisiin olisi tärkeää pystyä reagoimaan, jotta vältettäisiin yksilön yrityskansalaisen toiminnan laskeminen, mikä taas saattaa heikentää työskentelyilmapiiriä ja vähentää toiminnan joustavuutta. Heikentyneen asiakaspalvelun kautta se saattaa näkyä myös yrityksen tuloksessa. Tutkimusten mukaan johtaminen on tärkein vaikuttamiskeino yksilön yrityskansalaisen käyttäytymisen ylläpitämisessä. Johtaminen on kuitenkin esimiehelle vaativaa, johdettavana kun ei ole vain yksilöitä vaan myös ryhmiä. Lisäksi tunnereaktioita eivät käy läpi vain johdettava työntekijät vaan myös johtaja itse.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, haastateltavina oli viisi apteekkaria eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina maaliskuussa 2013. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Haastateltavat toivat esiin muun muassa tiedon välittämisen ja aktiivisen kommunikoinnin työntekijöiden kanssa, työntekijöihin ja työoloihin tutustumisen eli kartoittamisen, delegoinnin sekä kannustamisen. Työssä onnistumisen kannalta tärkeänä koettiin myös monipuolinen koulutus- ja työkokemus, ongelmatilanteisiin puuttuminen, riittävien tietojen hankkiminen ennen prosessiin ryhtymistä sekä omista voimavaroista huolehtiminen.