OLI JUHLA JA JUHANNUSILTA : Aikamatka 1930-luvulle Ilmari Hannikaisen laulunäytelmässä Talkootanssit
Kavakka, Ottilia (2013)
Kavakka, Ottilia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310441
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Ilmari Hannikaisen säveltämää Talkootanssit-laulunäytelmää. Työ koostuu taiteellisesta osuudesta ja siihen liittyvästä kirjallisesta raportista, jossa peilaan kokemuksiani Helvin roolin laulamisesta kyseisessä laulunäytelmässä kesällä 2012 Putkinotkon kesäteatterissa, Savonlinnassa. Lisäksi kirjallisessa osiossa raportoin Talkootanssien teostiedot, esityshistorian, juonen, tekijöiden (Ilmari Hannikainen, Erkki Kivijärvi ja Aino Ackté) henkilöhistoriat, 1930-luvun ajankuvan ja Helvin roolin musiikilliset karaktäärit.
Talkootanssit-näytelmän tarina sijoittuu 1930-luvulle ja tutkimuksellisena tavoitteenani oli selvittää 1930-luvun ajankuvaa ja tapakulttuuria rooliin perehtymisen kannalta. Opinnäytetyöni edustaa laadullista tutkimusta ja sen teoriatausta muodostui Talkootanssien keskeisimpien tekijöiden henkilökuvista, 1930-luvun ajankuvauksesta, kokemuksellisesta oppimisesta ja itsereflektiosta.
Opinnäytetyön avulla pystyin tarkastelemaan ammatillista kasvuani laulajana ja laulupedagogina sekä sitä, kuinka voin kehittää taiteellista osaamistani tästä eteenpäin. Oli hämmästyttävää havaita, miten vähän tätä paljon esitettyä laulunäytelmää on tutkittu. Tästä johtuen koostamani opinnäytetyö voidaan nähdä myös pedagogisena materiaalina, joka hyödyttää Helvin roolin laulajia. Itse opin prosessin kautta paljon rooliin valmistautumisesta ja musiikkiteatterin tekemisestä.
Talkootanssit-näytelmän tarina sijoittuu 1930-luvulle ja tutkimuksellisena tavoitteenani oli selvittää 1930-luvun ajankuvaa ja tapakulttuuria rooliin perehtymisen kannalta. Opinnäytetyöni edustaa laadullista tutkimusta ja sen teoriatausta muodostui Talkootanssien keskeisimpien tekijöiden henkilökuvista, 1930-luvun ajankuvauksesta, kokemuksellisesta oppimisesta ja itsereflektiosta.
Opinnäytetyön avulla pystyin tarkastelemaan ammatillista kasvuani laulajana ja laulupedagogina sekä sitä, kuinka voin kehittää taiteellista osaamistani tästä eteenpäin. Oli hämmästyttävää havaita, miten vähän tätä paljon esitettyä laulunäytelmää on tutkittu. Tästä johtuen koostamani opinnäytetyö voidaan nähdä myös pedagogisena materiaalina, joka hyödyttää Helvin roolin laulajia. Itse opin prosessin kautta paljon rooliin valmistautumisesta ja musiikkiteatterin tekemisestä.