KLASSISENKITARAN SOITINESITTELYKONSERTIT ALAKOULUIKÄISILLE
Vuolteenaho, Kimmo (2013)
Vuolteenaho, Kimmo
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310396
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on taiteellis-pedagoginen ja se käsittelee klassisenkitaran soitinesittelykonsertteja alakouluikäisille. Tavoitteena oli tuoda klassistakitaraa yleisesti tutuksi lapsille ja nuorille sekä innostaa heitä instrumentin soitonharrastukseen. Koulukonsertit toteutettiin ikäryhmittäin suunnitellun ohjelmiston avulla osana Musiikki elämään -hanketta. Työn kirjallisessa, raporttiosiossa, nostettiin esiin myös pohtiva, musiikkikasvatusfilosofinen näkökulma. Metodologisesti opinnäytetyöni edustaa laadullista tutkimusta, jossa on piirteitä sekä tapaus- että toimintatutkimuksesta. Työn suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa korostuvat kokemuksellinen ja tutkiva oppiminen sekä osallistava konserttitoiminta.
Soitinesittelykonsertteihin perehdyttiin käytännön työssä Keski-Pohjanmaan konservatorion instrumenttiopettajien mukana, Kokkolan kaupungin alueella. Tätä alustavaa tutkimustietoa ja työelämäohjaajan huomioita käytettiin opinnäytetyössäni. Konsertit järjestettiin Kälviän Kirkonkylän koululla ja Mäntykankaan alakoululla, jotka pidettiin joulukuun 2012 ensimmäisellä viikolla. Konsertit onnistuivat erinomaisesti niin toteuttajien kuin koulujenkin näkökulmasta.
Tuloksista ja pohdinnoista voitiin päätellä soitinesittelykonserttien tarpeellisuus ja monimuotoisuus: musiikki on psykofyysistä ja sosiaalista toimintaa, jonka tarkoituksena on kasvattaa, kommunikoida, kehittää sekä lisätä luovaa musiikillista taitoa. Kaikki tämä tulee huomioida soitinesittelykonserttien suunnittelutyössä, jotta mielikuvituksen yhdistäminen musiikilliskuvallisiin virtoihin olisi helppoa. Tuloksia voidaan soveltaa eri instrumenttien soitinesittelykonsertteja suunniteltaessa. Prosessi antaa käytännön kokemuksia ja neuvoja työstä alakouluikäisten lasten parissa sekä koulukonserttien suunnittelutyön toteutuksesta ja etenemisestä koulujen opettajien ja rehtoreiden kanssa. Työ oli pedagogisesti erittäin monimuotoista ja kehittävää, mikä avarsi ajatteluani elinikäisen oppimisen merkityksestä.
Soitinesittelykonsertteihin perehdyttiin käytännön työssä Keski-Pohjanmaan konservatorion instrumenttiopettajien mukana, Kokkolan kaupungin alueella. Tätä alustavaa tutkimustietoa ja työelämäohjaajan huomioita käytettiin opinnäytetyössäni. Konsertit järjestettiin Kälviän Kirkonkylän koululla ja Mäntykankaan alakoululla, jotka pidettiin joulukuun 2012 ensimmäisellä viikolla. Konsertit onnistuivat erinomaisesti niin toteuttajien kuin koulujenkin näkökulmasta.
Tuloksista ja pohdinnoista voitiin päätellä soitinesittelykonserttien tarpeellisuus ja monimuotoisuus: musiikki on psykofyysistä ja sosiaalista toimintaa, jonka tarkoituksena on kasvattaa, kommunikoida, kehittää sekä lisätä luovaa musiikillista taitoa. Kaikki tämä tulee huomioida soitinesittelykonserttien suunnittelutyössä, jotta mielikuvituksen yhdistäminen musiikilliskuvallisiin virtoihin olisi helppoa. Tuloksia voidaan soveltaa eri instrumenttien soitinesittelykonsertteja suunniteltaessa. Prosessi antaa käytännön kokemuksia ja neuvoja työstä alakouluikäisten lasten parissa sekä koulukonserttien suunnittelutyön toteutuksesta ja etenemisestä koulujen opettajien ja rehtoreiden kanssa. Työ oli pedagogisesti erittäin monimuotoista ja kehittävää, mikä avarsi ajatteluani elinikäisen oppimisen merkityksestä.