Moodle-verkko-oppimisympäristön käytettävyyden tutkiminen ja kehittäminen
Hokkinen, Leena (2013)
Hokkinen, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Puolustusvoimien käytössä olevan Moodle-verkko-oppimisympäristön (PV Moodle) käytettävyyttä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään käytettävyyttä, yleisimpiä käytettävyystutkimuksen menetelmiä, käytettävyyden ongelmia ja käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Toiminnallisessa osuudessa PV Moodle -verkko-oppimisympäristön käytettävyyttä tutkitaan heuristisen arvioinnin ja kyselytutkimuksen avulla.
PV Moodle -verkko-oppimisympäristön käytettävyyden kyselytutkimus toteutettiin web- kyselynä verkko-oppimisympäristön todellisille käyttäjille. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Heuristisessa arvioinnissa kiinnitettiin huomiota PV Moodlen yleisvaikutelmaan, linkkeihin, muihin sivustolla oleviin elementteihin, etusivuun, muihin sivuihin, visuaaliseen suunnitteluun, väreihin, typografiaan, lomakkeisiin sekä virheiden estämiseen ja korjaamiseen.
Tutkimuksen tuloksena tuli esille, että PV Moodle -verkko-oppimisympäristössä on kehitettävää. Sivuston selkeyttä, yhdenmukaisuutta, ymmärrettävyyttä ja navigointia kannattaa parantaa. Linkkien näkyvyys kannattaa suunnitella siten, että käyttäjä näkee heti mitkä ovat linkkejä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään käytettävyyttä, yleisimpiä käytettävyystutkimuksen menetelmiä, käytettävyyden ongelmia ja käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Toiminnallisessa osuudessa PV Moodle -verkko-oppimisympäristön käytettävyyttä tutkitaan heuristisen arvioinnin ja kyselytutkimuksen avulla.
PV Moodle -verkko-oppimisympäristön käytettävyyden kyselytutkimus toteutettiin web- kyselynä verkko-oppimisympäristön todellisille käyttäjille. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Heuristisessa arvioinnissa kiinnitettiin huomiota PV Moodlen yleisvaikutelmaan, linkkeihin, muihin sivustolla oleviin elementteihin, etusivuun, muihin sivuihin, visuaaliseen suunnitteluun, väreihin, typografiaan, lomakkeisiin sekä virheiden estämiseen ja korjaamiseen.
Tutkimuksen tuloksena tuli esille, että PV Moodle -verkko-oppimisympäristössä on kehitettävää. Sivuston selkeyttä, yhdenmukaisuutta, ymmärrettävyyttä ja navigointia kannattaa parantaa. Linkkien näkyvyys kannattaa suunnitella siten, että käyttäjä näkee heti mitkä ovat linkkejä.