Sillankorjauksen reunapalkin betonointitöiden kehittäminen
Dahl, Lasse (2013)
Dahl, Lasse
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310386
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on dokumentoitu kokeiluhanke jossa sillankorjausurakan reunapalkin betonointitöitä pyrittiin kehittämään Liikenneviraston ja InfraRYLin ohjeiden puitteissa. Työn tilaajana on PEAB Infra Oy joka toimii pääurakoitsijana sillankorjaushankkeissa.
Sillankorjausta ohjaava Liikenneviraston ohjeisto ja InfraRYL ovat hyvin yksityiskohtaisia mutta toisaalta hankkeen toteutustapoja sitovia. Muussa rakentamisessa betonointi- ja muottitekniikat ovat kehittyneet ja näitä kehittyneitä työtapoja ja materiaaleja olisi syytä käyttää myös sillankorjausrakentamisessa.
Kehitystyön käynnistämiseksi on syytä kokeilla erilaisia muottimateriaaleja. Työtapojen ja – prosessien kehittäminen on välttämätöntä toiminnan kehittämiseksi yleensä. Yksittäisten ideoiden on sovittava kokonaisuuteen ja liittyviin työvaiheisiin. Siksi on mielekkäämpää tarkastella kokonaisen rakennusosan tuotantoprosessia. Kokeiluhankkeen toteutusympäristönä oli työmaaolosuhteet. Tämän vuoksi painotus on ollut työmaatasolla tehtävissä muutoksissa ja erilaisten materiaaliominaisuuksien hyödyntämisessä. Tavoitteena oli hyödyntää itsetiivistyvän betonin ja erilaisten muottimateriaalien ominaisuuksia reunapalkin betonoinnin tyypillisten laatuongelmien ratkaisuun, kehittää vaihtoehtoinen työjärjestys sillankaiteen pystytykselle ja toteuttaa sillankaide ilman juurivalujen tekoa. Samalla haluttiin luoda kokeiluperusta jatkokehitystyölle muottijärjestelmien kehittämiseen.
Kokeilussa haluttiin yhdistää ja dokumentoida kokemusperäistä tietotaitoa siltabetoneista olemassa olevaan kattavaan teoriatietoon. Sillankorjauksen yleiset laatuvaatimukset hieman sovellettuna toimivat hyvin kehyksenä tulosten tarkasteluun.
Kokeilu onnistui pääsääntöisesti tavoitteissaan. Laaturiskiä saatiin pienennettyä samoilla resursseilla kustannustasoa nostamatta. Lisäksi onnistuttiin kehittämään toimiva vaihtoehtoinen työjärjestys reunapalkin tuottamiseen ja sillankaiteen toteutukseen.
Sillankorjausta ohjaava Liikenneviraston ohjeisto ja InfraRYL ovat hyvin yksityiskohtaisia mutta toisaalta hankkeen toteutustapoja sitovia. Muussa rakentamisessa betonointi- ja muottitekniikat ovat kehittyneet ja näitä kehittyneitä työtapoja ja materiaaleja olisi syytä käyttää myös sillankorjausrakentamisessa.
Kehitystyön käynnistämiseksi on syytä kokeilla erilaisia muottimateriaaleja. Työtapojen ja – prosessien kehittäminen on välttämätöntä toiminnan kehittämiseksi yleensä. Yksittäisten ideoiden on sovittava kokonaisuuteen ja liittyviin työvaiheisiin. Siksi on mielekkäämpää tarkastella kokonaisen rakennusosan tuotantoprosessia. Kokeiluhankkeen toteutusympäristönä oli työmaaolosuhteet. Tämän vuoksi painotus on ollut työmaatasolla tehtävissä muutoksissa ja erilaisten materiaaliominaisuuksien hyödyntämisessä. Tavoitteena oli hyödyntää itsetiivistyvän betonin ja erilaisten muottimateriaalien ominaisuuksia reunapalkin betonoinnin tyypillisten laatuongelmien ratkaisuun, kehittää vaihtoehtoinen työjärjestys sillankaiteen pystytykselle ja toteuttaa sillankaide ilman juurivalujen tekoa. Samalla haluttiin luoda kokeiluperusta jatkokehitystyölle muottijärjestelmien kehittämiseen.
Kokeilussa haluttiin yhdistää ja dokumentoida kokemusperäistä tietotaitoa siltabetoneista olemassa olevaan kattavaan teoriatietoon. Sillankorjauksen yleiset laatuvaatimukset hieman sovellettuna toimivat hyvin kehyksenä tulosten tarkasteluun.
Kokeilu onnistui pääsääntöisesti tavoitteissaan. Laaturiskiä saatiin pienennettyä samoilla resursseilla kustannustasoa nostamatta. Lisäksi onnistuttiin kehittämään toimiva vaihtoehtoinen työjärjestys reunapalkin tuottamiseen ja sillankaiteen toteutukseen.