ASSESSING THE FACTORS INFLUENCING CONSUMER SWITCH FROM LOCAL TO IMPORTED PRODUCTS : A case study of Kasapreko Company Limited-Ghana
Domie, Shapiro Philip (2013)
Domie, Shapiro Philip
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310385
Tiivistelmä
Kansalaisten kuluttaja-asenteet paikallisesti tuotettuja palveluita ja tuotteita kohtaan ovat kansallisen talouskasvun ja kehityksen avaintekijöitä. Tuontitavaroiden lisääntyminen sekä lisääntynyt kilpailu kulutusmarkkinoilla ovat Ghanassa asettaneet kuluttajat tilanteeseen, jossa valintaa tehdään kotimaisten tuotteiden ja ulkomaisten tuotteiden välillä. Ghanassa useat paikalliset yritykset kamppailevat tosissaan selviytyäkseen nykyisessä epävakaassa markkinatilanteessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen, silloin kun valintaa tehdään paikallisesti tuotettujen ja ulkomaisten alkoholituotteiden välillä. Kohdeyrityksenä oli Kasapreko. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia metodeja. Sata satunnaisesti valittua kuluttajaa haastateltiin käyttäen strukturoitua kyselykaavaketta, jonka lisäksi haastateltiin Kasaprekon johdon edustajia Skypen välityksellä. Haastateltavat tulivat Ghanan pääkaupungista, Accrasta.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan alkuperämaa on hintatekijöitä tai muita tuoteattribuutteja merkittävämpi tekijä. Ghanalainen kuluttaja suhtautuu kotimaisiin alkoholituotteisiin vähemmän arvostavasti kuin ulkomaisiin tuotteisiin. Syynä tähän ovat niin kuluttajien makutottumukset kuin myös ulkomaisten alkoholituotteiden korkea laatu, jotka ovat tärkeimmät syyt valittaessa ulkomaista tuotetta. Vaikka vastaajien keskuudessa esiintyikin jonkin verran etnosentrisyyttä, paljastui ettei etnosentrisyydellä ole keskeistä roolia. Ghanalaisten yritysten tulisikin nostaa tuotteidensa laatutasoa, alentaa hintatasoa sekä laajentaa tuotevalikoimaansa voidakseen kilpailla ulkomaisten tuotteiden kanssa ja lisätäkseen kotimaista kulutusta.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan alkuperämaa on hintatekijöitä tai muita tuoteattribuutteja merkittävämpi tekijä. Ghanalainen kuluttaja suhtautuu kotimaisiin alkoholituotteisiin vähemmän arvostavasti kuin ulkomaisiin tuotteisiin. Syynä tähän ovat niin kuluttajien makutottumukset kuin myös ulkomaisten alkoholituotteiden korkea laatu, jotka ovat tärkeimmät syyt valittaessa ulkomaista tuotetta. Vaikka vastaajien keskuudessa esiintyikin jonkin verran etnosentrisyyttä, paljastui ettei etnosentrisyydellä ole keskeistä roolia. Ghanalaisten yritysten tulisikin nostaa tuotteidensa laatutasoa, alentaa hintatasoa sekä laajentaa tuotevalikoimaansa voidakseen kilpailla ulkomaisten tuotteiden kanssa ja lisätäkseen kotimaista kulutusta.