Värin automatisointi Brite·X-värimittarilla
Lehessaari, Aleksanteri (2013)
Lehessaari, Aleksanteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310367
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli automatisoida kateveden syöttö lingoissa ja näin ollen säästää energiaa ja pitää laatu tasaisena. Automatisointiin käytettiin Brite·X-värimittaria, jota ei ollut saatu toimimaan tehtaalla. Brite·X mittaa kohteen kirkkautta ja antaa lukemaa 0-99 kohteen kirkkauden mukaan. Insinöörityössä tehtäväksi jäi sen kalibrointi, jotta se näyttäisi kiteen väriarvoa yksikössä IU.
Linkojen tavoitteena on poistaa sokerikiteiden ympäriltä puhdistuksessa ja kiteytyksessä erotettu emäliuos, joka on hyvin värikästä sokerimehua, jossa on paljon epäsokereita. Lingon jälkeen sokerikiteiden pitäisi olla kuivia ja vaaleita suuren kierrosnopeuden ja kiteiden pesuvetenä toimivan kateveden ansiosta. Katevesi on vettä, joka syötetään linkoon sen pyöriessä tietyllä nopeudella, ja sen tarkoitus on poistaa kiteiden pinnalle kalvona jääneet epäsokerit. Kateveden syötöllä ja sen määrällä on optimikohdat, jotka löydettiin tekemällä lingolle CC-koesuunnitelma. Koesuunnitelmassa tutkittiin kolmea muuttujaa, jotka olivat katevesimäärä, kattamiskierrokset ja linkousaika. Koesuunnitelmasta löydettiin myös sopivat rajat automaation muutoksille.
Koesuunnitelmasta löydettiin uudet optimiajoarvot 3-lingolle, joilla saatiin parannettua saantoa 3 %, kun vähennettiin katevettä ja kiteiden pesussa liuennut sokerimäärä pieneni. Säästöjä uusista ajoarvoista syntyy parhaimmillaan 130 000 € vuodessa. Uusiksi ajoarvoiksi valittiin koesuunnitelman jälkeen 7 litraa katevettä, 750 rpm kattamiskierrokset ja linkousajaksi 53 sekuntia.
Värimittari kalibroitiin vertaamalla mittarin antamaa arvoa viiden minuutin keskiarvolla laboratoriossa mitattuun väriin. Saaduista arvoista tehtiin kolmannen asteen yhtälö, joka syötettiin automaatiojärjestelmään. Värimittarin syöttämää väriä testattiin kaksi viikkoa. Lopulta mitatun värin ja mittarin antaman väriarvon välillä ollut kuin muutama IU-yksikkö, joten laite saatiin kalibroitua, ja sitä voidaan käyttää mittaamaan liikkuvien sokerikiteiden väriä.
Linkojen tavoitteena on poistaa sokerikiteiden ympäriltä puhdistuksessa ja kiteytyksessä erotettu emäliuos, joka on hyvin värikästä sokerimehua, jossa on paljon epäsokereita. Lingon jälkeen sokerikiteiden pitäisi olla kuivia ja vaaleita suuren kierrosnopeuden ja kiteiden pesuvetenä toimivan kateveden ansiosta. Katevesi on vettä, joka syötetään linkoon sen pyöriessä tietyllä nopeudella, ja sen tarkoitus on poistaa kiteiden pinnalle kalvona jääneet epäsokerit. Kateveden syötöllä ja sen määrällä on optimikohdat, jotka löydettiin tekemällä lingolle CC-koesuunnitelma. Koesuunnitelmassa tutkittiin kolmea muuttujaa, jotka olivat katevesimäärä, kattamiskierrokset ja linkousaika. Koesuunnitelmasta löydettiin myös sopivat rajat automaation muutoksille.
Koesuunnitelmasta löydettiin uudet optimiajoarvot 3-lingolle, joilla saatiin parannettua saantoa 3 %, kun vähennettiin katevettä ja kiteiden pesussa liuennut sokerimäärä pieneni. Säästöjä uusista ajoarvoista syntyy parhaimmillaan 130 000 € vuodessa. Uusiksi ajoarvoiksi valittiin koesuunnitelman jälkeen 7 litraa katevettä, 750 rpm kattamiskierrokset ja linkousajaksi 53 sekuntia.
Värimittari kalibroitiin vertaamalla mittarin antamaa arvoa viiden minuutin keskiarvolla laboratoriossa mitattuun väriin. Saaduista arvoista tehtiin kolmannen asteen yhtälö, joka syötettiin automaatiojärjestelmään. Värimittarin syöttämää väriä testattiin kaksi viikkoa. Lopulta mitatun värin ja mittarin antaman väriarvon välillä ollut kuin muutama IU-yksikkö, joten laite saatiin kalibroitua, ja sitä voidaan käyttää mittaamaan liikkuvien sokerikiteiden väriä.