Markkinointi- ja hinnoittelustrategia Innovative Imports ltd Oy
Rytkönen, Topi (2013)
Rytkönen, Topi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laatia hinnoittelu- ja markkinointistrategia vuoden 2012 alussa perustetulle
Innovative Imports ltd Oy nimiselle yritykselle. Kirjoittaja itse on mukana kyseisen
yrityksen toiminnassa, joten työssä on paljon omaa tulkintaa, kun yritystä ja sen toimintaa on
voitu tarkastella sisäpuolelta käsin tehokkaasti.
Työssä perehdytään erityisesti verkkokaupan toimintaan ja siihen mitä sen onnistunut hallinnointi
vaatii sen ylläpitäjältä toimiakseen moitteettomasti.
Työn lähtökohtana toimi vuoden alussa perustettu yritys ja tarkoituksena oli luoda uudelle ja
yritysmaailmassa kokemattomalle yritykselle sille sopiva hinnoittelu- ja markkinointistrategia,
jota se pystyisi soveltamaan myös tulevaisuudessa esimerkiksi koulutustarkoituksessa työntekijöille.
Yritys toimii tällä hetkellä maahantuonti ja jälleenmyynti tarkoituksessa. Se maahantuo
kamppailuvarusteita ja jälleenmyy niitä verkkokaupan kautta alan harrastajille.
Opinnäytetyössä sovellettiin tunnettua 4p-teoriaa, joka jakaa yrityksen toiminnan tärkeimpiin
osa-alueisiin. Tässä kyseisessä mallissa ne ovat tuote, hinta, jakelu/saatavuus ja markkinointiviestintä.
Työn alussa avataan 4p-teoria lukijalle sellaisenaan, kuin se yleisesti tunnetaan ja
sen jälkeen lukija pääsee tutustumaan, kuinka tätä teoriaa on hyödynnetty yrityksen toiminnan
mallintamisessa käytännössä.
Työn loppupuolella on myös lyhyt myyntitutkimus, jossa perehdytään muutaman kantaasiakkaan
ostoksiin eri aikavälillä ja siihen miten ostosten välillä tapahtuneet muutokset
verkkokaupassa ovat vaikuttaneet näiden asiakkaiden ostopäätöksiin näkyvästi.
Tämä työ on pyritty jakamaan selkeästi eri kategorioihin, jotta lukijan on helpompi tarkastella
niitä kätevästi erikseen tai yhdessä. Pääosiot ovat hinnoittelustrategia, markkinointistrategia,
markkinointitutkimus ja CASE yrityksestä itsestään.
Työssä saaduista tuloksista etusijalle nousivat yrityksen markkinoinnin ja ulkoasun parantamisen
seurauksena saadut tutkimustulokset, joissa selvästi huomasi suuria eroja riippuen tehdyistä
muutoksista.
Tuloksista tehdystä yhteenvedosta voidaan selvästi nähdä, miten markkinoinnin tai ulkoasun
parantaminen tehostaa yrityksen myyntiä huomattavasti. Asiakkaiden hankinnat kasvoivat
myös sen mukaan mitä kauemmin yritys oli ollut toiminnassa ja näkyvillä.
Myös 4p-teorian hyödyntäminen tutkimuksessa antoi yrityksestä aivan uudenlaisen kuvan kirjoittajalle
ja ennen kaikkea tämän työn tilaajalle Innovative Imports ltd Oy:lle. Yrityksen toiminnan
kartoittaminen on tämän mallin myötä heille nyt huomattavasti helpompaa, kuin aikaisemmin
oli ollut.
Innovative Imports ltd Oy nimiselle yritykselle. Kirjoittaja itse on mukana kyseisen
yrityksen toiminnassa, joten työssä on paljon omaa tulkintaa, kun yritystä ja sen toimintaa on
voitu tarkastella sisäpuolelta käsin tehokkaasti.
Työssä perehdytään erityisesti verkkokaupan toimintaan ja siihen mitä sen onnistunut hallinnointi
vaatii sen ylläpitäjältä toimiakseen moitteettomasti.
Työn lähtökohtana toimi vuoden alussa perustettu yritys ja tarkoituksena oli luoda uudelle ja
yritysmaailmassa kokemattomalle yritykselle sille sopiva hinnoittelu- ja markkinointistrategia,
jota se pystyisi soveltamaan myös tulevaisuudessa esimerkiksi koulutustarkoituksessa työntekijöille.
Yritys toimii tällä hetkellä maahantuonti ja jälleenmyynti tarkoituksessa. Se maahantuo
kamppailuvarusteita ja jälleenmyy niitä verkkokaupan kautta alan harrastajille.
Opinnäytetyössä sovellettiin tunnettua 4p-teoriaa, joka jakaa yrityksen toiminnan tärkeimpiin
osa-alueisiin. Tässä kyseisessä mallissa ne ovat tuote, hinta, jakelu/saatavuus ja markkinointiviestintä.
Työn alussa avataan 4p-teoria lukijalle sellaisenaan, kuin se yleisesti tunnetaan ja
sen jälkeen lukija pääsee tutustumaan, kuinka tätä teoriaa on hyödynnetty yrityksen toiminnan
mallintamisessa käytännössä.
Työn loppupuolella on myös lyhyt myyntitutkimus, jossa perehdytään muutaman kantaasiakkaan
ostoksiin eri aikavälillä ja siihen miten ostosten välillä tapahtuneet muutokset
verkkokaupassa ovat vaikuttaneet näiden asiakkaiden ostopäätöksiin näkyvästi.
Tämä työ on pyritty jakamaan selkeästi eri kategorioihin, jotta lukijan on helpompi tarkastella
niitä kätevästi erikseen tai yhdessä. Pääosiot ovat hinnoittelustrategia, markkinointistrategia,
markkinointitutkimus ja CASE yrityksestä itsestään.
Työssä saaduista tuloksista etusijalle nousivat yrityksen markkinoinnin ja ulkoasun parantamisen
seurauksena saadut tutkimustulokset, joissa selvästi huomasi suuria eroja riippuen tehdyistä
muutoksista.
Tuloksista tehdystä yhteenvedosta voidaan selvästi nähdä, miten markkinoinnin tai ulkoasun
parantaminen tehostaa yrityksen myyntiä huomattavasti. Asiakkaiden hankinnat kasvoivat
myös sen mukaan mitä kauemmin yritys oli ollut toiminnassa ja näkyvillä.
Myös 4p-teorian hyödyntäminen tutkimuksessa antoi yrityksestä aivan uudenlaisen kuvan kirjoittajalle
ja ennen kaikkea tämän työn tilaajalle Innovative Imports ltd Oy:lle. Yrityksen toiminnan
kartoittaminen on tämän mallin myötä heille nyt huomattavasti helpompaa, kuin aikaisemmin
oli ollut.