Kirjastokummeja ja harjoittelukirjastoja
Tuomi, Pirjo (2013)
Tuomi, Pirjo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310347
Tiivistelmä
Kirjastoalalla tapahtuu muiden informaatioalojen tapaan nopeaa kehitystä, johon koulutuksen on omalta osaltaan sopeuduttava. Parhaiten tuleville alan asiantuntijoille pystytään takaamaan laadukkain mahdollinen ammatillinen osaaminen rakentamalla verkosto, jossa koulutusta ovat kehittämässä käytännön työelämän edustajat, opiskelijat ja koulutuksesta vastaavat. Kirjastoalan ammattikorkeakoulutus tuottaa asiantuntijoita pääasiassa kirjastoihin, joten koulutus on pitkälti rakentunut kirjastoalan institutionaalisten rakenteiden pohjalle. Tämä koulutuksen rakenteellinen yhteys työelämään suo hyvät ja kaikkia osapuolia hyödyntävät mahdollisuudet yhteistyöhön.
Jos jokainen opiskelija saisi koulutuksen tarjoaman opetuksen lisäksi henkilökohtaisen työelämäohjaajan eli kummin kirjastosta, elävä yhteys ammattiin syntyisi luontevasti. Kummijärjestelmä hyödyttäisi paitsi opiskelijoita myös koulutusta työelämätietouden lisääntymisenä ja toisaalta kirjastoja opiskelijoiden mukanaan tuomilla uusilla ajatuksilla ja näkökulmilla. Ammattikorkeakouluyhteistyössä kirjastot voisivat hyödyntää esimerkiksi oppilaitoksen tarjoamaa monipuolista täydennyskoulutusta ja tki-osaamista.
Koulutuspaikkakunnalla yhteistyö voitaisiin keskittää myös harjoittelukirjastoon, jossa opiskelijat voisivat ohjatusti harjoitella erilaisia työelämävalmiuksia. Kirjastoammattilaiset pääsisivät samalla kehittämään esimerkiksi omia pedagogisia valmiuksia, joita kirjastoissa nykyisin tarvitaan. Harjoittelukirjastona voisi toimia myös ammattikorkeakoulun oma kirjastoyksikkö.
Jos jokainen opiskelija saisi koulutuksen tarjoaman opetuksen lisäksi henkilökohtaisen työelämäohjaajan eli kummin kirjastosta, elävä yhteys ammattiin syntyisi luontevasti. Kummijärjestelmä hyödyttäisi paitsi opiskelijoita myös koulutusta työelämätietouden lisääntymisenä ja toisaalta kirjastoja opiskelijoiden mukanaan tuomilla uusilla ajatuksilla ja näkökulmilla. Ammattikorkeakouluyhteistyössä kirjastot voisivat hyödyntää esimerkiksi oppilaitoksen tarjoamaa monipuolista täydennyskoulutusta ja tki-osaamista.
Koulutuspaikkakunnalla yhteistyö voitaisiin keskittää myös harjoittelukirjastoon, jossa opiskelijat voisivat ohjatusti harjoitella erilaisia työelämävalmiuksia. Kirjastoammattilaiset pääsisivät samalla kehittämään esimerkiksi omia pedagogisia valmiuksia, joita kirjastoissa nykyisin tarvitaan. Harjoittelukirjastona voisi toimia myös ammattikorkeakoulun oma kirjastoyksikkö.