Kirjastoalan koulutus : pieni mutta yhteiskunnallisesti tärkeä
Tuomi, Pirjo (2013)
Tuomi, Pirjo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310344
Tiivistelmä
Opiskelijat hakeutuvat ammattikorkeakouluihin opiskelemaan opetuksen käytännönläheisyyden ja työelämäyhteyksien vuoksi. Ammattikorkeakoulujen kirjastoalan koulutus on selkeästi ammatillisesti suuntautunutta, vaikka työllistyminen myös kirjastojen ulkopuolelle on mahdollista ja suotavaa. Kirjastoalan koulutus on hyvin pieni sektori ammattikorkeakoulutuksen kentällä, mutta sen merkitys on suuri. Kuntien kirjastoilla on lakisääteinen velvollisuus, jonka mukaan yleisten kirjastojen työntekijöistä vähintään 45 %:lla tulee olla korkeakoulututkinto.
Ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta valmistuneista valtaosa työllistyy opiskelujen jälkeen erilaisiin kirjastoalan organisaatioihin. Tästä syystä koulutuskin on hyvin pitkälti rakentunut kirjastoalan institutionaalisten rakenteiden pohjalle. Kaikissa kirjasto-organisaatioissa tarvitaan tiettyjen perustaitojen osaamista ja tälle pohjalle on laadittu koulutusohjelmien opetushenkilökunnan yhteistyönä osaamisaluekohtaiset kompetenssit.
Kirjasto- ja tietopalvelualan tradenomiksi voi opiskella Oulun, Seinäjoen ja Turun ammattikorkeakouluissa. Turussa alalla voi suorittaa myös ylemmän amk-tutkinnon. Rakenteellisesti ja sisällöllisesti opetussuunnitelmien tasolla koulutusohjelmat poikkeavat toisistaan, mutta kaikissa koulutuksen lähtökohtana ovat alan asiantuntijuudessa tarvittavat työelämässä muotoutuneet perustaidot.
Ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta valmistuneista valtaosa työllistyy opiskelujen jälkeen erilaisiin kirjastoalan organisaatioihin. Tästä syystä koulutuskin on hyvin pitkälti rakentunut kirjastoalan institutionaalisten rakenteiden pohjalle. Kaikissa kirjasto-organisaatioissa tarvitaan tiettyjen perustaitojen osaamista ja tälle pohjalle on laadittu koulutusohjelmien opetushenkilökunnan yhteistyönä osaamisaluekohtaiset kompetenssit.
Kirjasto- ja tietopalvelualan tradenomiksi voi opiskella Oulun, Seinäjoen ja Turun ammattikorkeakouluissa. Turussa alalla voi suorittaa myös ylemmän amk-tutkinnon. Rakenteellisesti ja sisällöllisesti opetussuunnitelmien tasolla koulutusohjelmat poikkeavat toisistaan, mutta kaikissa koulutuksen lähtökohtana ovat alan asiantuntijuudessa tarvittavat työelämässä muotoutuneet perustaidot.