Potilasturvallisuusosaamisen kehittäminen : - Verkkokoulutuksen pilotointi Kainuun keskussairaalan nopean diagnostiikan yksikössä ja Kuhmon sairaalassa
Jääskeläinen, Eija; Törmänen, Leena (2013)
Jääskeläinen, Eija
Törmänen, Leena
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella verkkokoulutuksen käyttöönotto ja aloittaa sen pilotointi Kainuun keskussairaalassa nopean diagnostiikan yksikössä ja Kuhmon sairaalassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten oppimista tukeva verkkokoulutus järjestetään työyhteisöissä pilotoinnista saatujen kokemusten avulla tukien yksilön oppimisprosessia ja työyhteisön oppimista. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, miten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suunnittelema Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutus kehitti pilotointiin osallistuvien hoitotyöntekijöiden potilasturvallisuusosaamista. Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän yhtenä strategisen suunnitelman kehittämisen kohteena on potilasturvallisuusosaamiseen liittyvien perustietojen ja -taitojen lisääminen kaikille hoitotyöntekijöille. Potilasturvallisuusosaamisen kehittymisen tueksi käytetään yhtenä menetelmänä Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen toteuttamaa potilasturvallisuuden verkkokoulutusta.
Kehittämistyön metodologisena lähestymistapana oli arviointitutkimus. Arviointitutkimuksen tutkimusaineisto muodostui hoitotyöntekijöille ennen koulutuksen aloittamista ja koulutuksen aloittamisen jälkeen tehtyjen kyselyiden vastauksista sekä kehittämistyön tekemisen aikana tehdyistä havainnoista yksiköissä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimusaineistona olivat myös aiemmat tutkimukset yksilön oppimisprosessin tukemisesta sekä oppimisympäristön vaikutuksesta työyhteisön oppimiseen. Potilasturvallisuusosaamisen kehittymistä ja hoitotyöntekijöiden kokemuksia verkko-oppimisympäristön käytöstä arvioitiin kahden ensimmäisen verkkokoulutuksen aihekokonaisuuden jälkeen. Pilotointiin osallistuneissa työyhteisöissä potilasturvallisuuden verkkokoulutus lisäsi hoitotyöntekijöiden tietoisuutta potilasturvallisuudesta sekä antoi siihen liittyviä työkaluja sovellettavaksi käytännön työhön.
Arvioinnin tuloksia hyödynnettiin arvioitaessa prosessia sekä johtopäätöksien tekemisessä. Johtopäätöksien pohjalta muodostimme suositukset, joita hyödynnetään potilasturvallisuuden verkkokoulutuksen käyttöönotossa muissa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän työyhteisöissä. Suosittelemme verkkokoulutuksen toteuttamista työyhteisössä niin, että yksilön ja työyhteisön oppimisprosessia tuetaan koulutuksen aikana. Verkkokoulutukselle valitaan potilasturvallisuuteen perehtynyt henkilö, joka toimii yhdessä esimiehen kanssa verkkokoulutuksen suunnittelijana ja toteuttajana yksikössä. Koulutusprosessi on suunniteltava ja vaiheistettava ajallisesti etenemään työyhteisössä niin, että mahdollistetaan yksikön hoitotyöntekijöiden reflektio ja dialogi jo koulutuksen aikana. Yksilön ja työyhteisön osaamisen kehittymistä tukee dialogi työyhteisön omista toimintatavoista ja käytännöistä sekä niiden kehittämisestä.
Kehittämistyön metodologisena lähestymistapana oli arviointitutkimus. Arviointitutkimuksen tutkimusaineisto muodostui hoitotyöntekijöille ennen koulutuksen aloittamista ja koulutuksen aloittamisen jälkeen tehtyjen kyselyiden vastauksista sekä kehittämistyön tekemisen aikana tehdyistä havainnoista yksiköissä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimusaineistona olivat myös aiemmat tutkimukset yksilön oppimisprosessin tukemisesta sekä oppimisympäristön vaikutuksesta työyhteisön oppimiseen. Potilasturvallisuusosaamisen kehittymistä ja hoitotyöntekijöiden kokemuksia verkko-oppimisympäristön käytöstä arvioitiin kahden ensimmäisen verkkokoulutuksen aihekokonaisuuden jälkeen. Pilotointiin osallistuneissa työyhteisöissä potilasturvallisuuden verkkokoulutus lisäsi hoitotyöntekijöiden tietoisuutta potilasturvallisuudesta sekä antoi siihen liittyviä työkaluja sovellettavaksi käytännön työhön.
Arvioinnin tuloksia hyödynnettiin arvioitaessa prosessia sekä johtopäätöksien tekemisessä. Johtopäätöksien pohjalta muodostimme suositukset, joita hyödynnetään potilasturvallisuuden verkkokoulutuksen käyttöönotossa muissa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän työyhteisöissä. Suosittelemme verkkokoulutuksen toteuttamista työyhteisössä niin, että yksilön ja työyhteisön oppimisprosessia tuetaan koulutuksen aikana. Verkkokoulutukselle valitaan potilasturvallisuuteen perehtynyt henkilö, joka toimii yhdessä esimiehen kanssa verkkokoulutuksen suunnittelijana ja toteuttajana yksikössä. Koulutusprosessi on suunniteltava ja vaiheistettava ajallisesti etenemään työyhteisössä niin, että mahdollistetaan yksikön hoitotyöntekijöiden reflektio ja dialogi jo koulutuksen aikana. Yksilön ja työyhteisön osaamisen kehittymistä tukee dialogi työyhteisön omista toimintatavoista ja käytännöistä sekä niiden kehittämisestä.