Markkinointitutkimuskysely Fi Pluslogistic Oy:n tunnettavuudesta potentiaalisten asiakasryhmien keskuudessa
Sirviö, Niina (2013)
Sirviö, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointitutkimuksen tekeminen kuljetusyritys Fi Pluslogistic Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää Fi Pluslogistic Oy:n tunnettavuutta potentiaalisten asiakasryhmien keskuudessa. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus myös lisätä yrityksen tunnettavuutta ja herättää mielenkiintoa yritystä
kohtaan kyselyyn vastaajissa. Markkinointitutkimuksen tuloksista yritys saisi uusia ideoita ja näkökulmia parantaakseen palveluja ja markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosio sisältää markkinointia ja asiakassuhdemarkkinointia, mutta tärkein osio on markkinointitutkimuksen tekemisen teoria. Markkinointitutkimuksen tekeminen vaatii teoriaan tutustumista ja oikeiden lähestymistapojen löytämistä
kyselyn tekemiseen.
Markkinointitutkimus päätettiin tehdä kirjekyselyllä, josta päädyttiin kuitenkin nykyaikaisempaan, sähköpostin välityksellä lähetettävään kyselyyn. Fi Pluslogistic Oy
rajasi potentiaaliset asiakasryhmänsä elintarvikealan ja vaarallisten aineiden kuljetuksiin. Kysely lähetettiin sataan potentiaaliseen asiakasyritykseen ja vastauksia saatiin 20 kappaletta, eli vastausprosentti kyselyyn oli 20 %. Tutkimuksen kysymykset sivusivat yrityksen tunnettavuuden lisäksi myös tämän hetkistä taloudellista tilannetta
sekä vastaajien tyytyväisyyttä nykyisiin kuljetusoperaattoreihin.
Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin selville, että Fi Pluslogistic Oy:tä ei juurikaan tunneta potentiaalisten asiakasryhmien keskuudessa. Tutkimuksen tuloksista selviää
myös, että pääasiassa yritykset ovat tyytyväisiä kuljetusoperaattoreihinsa, mutta aikovat silti järjestää tarjouskilpailuja seuraavan vuoden sisällä. Taloudellinen tilanne on myös edelleen heikko ja noin puolet vastaajista on joutunut säästämään logistiikkakuluissa viimeisten viiden vuoden aikana. Lisätäkseen tunnettavuuttaan ja saadakseen uusia asiakkaita Fi Pluslogistic Oy:n tulee
osallistua enemmän tarjouskilpailuihin ja lisätä markkinointiaan. Yrityksen tulisi myös pitää yllä hyviä suhteita vanhoihin asiakkaisiin ja pitää palvelun laatu korkeana.
kohtaan kyselyyn vastaajissa. Markkinointitutkimuksen tuloksista yritys saisi uusia ideoita ja näkökulmia parantaakseen palveluja ja markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosio sisältää markkinointia ja asiakassuhdemarkkinointia, mutta tärkein osio on markkinointitutkimuksen tekemisen teoria. Markkinointitutkimuksen tekeminen vaatii teoriaan tutustumista ja oikeiden lähestymistapojen löytämistä
kyselyn tekemiseen.
Markkinointitutkimus päätettiin tehdä kirjekyselyllä, josta päädyttiin kuitenkin nykyaikaisempaan, sähköpostin välityksellä lähetettävään kyselyyn. Fi Pluslogistic Oy
rajasi potentiaaliset asiakasryhmänsä elintarvikealan ja vaarallisten aineiden kuljetuksiin. Kysely lähetettiin sataan potentiaaliseen asiakasyritykseen ja vastauksia saatiin 20 kappaletta, eli vastausprosentti kyselyyn oli 20 %. Tutkimuksen kysymykset sivusivat yrityksen tunnettavuuden lisäksi myös tämän hetkistä taloudellista tilannetta
sekä vastaajien tyytyväisyyttä nykyisiin kuljetusoperaattoreihin.
Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin selville, että Fi Pluslogistic Oy:tä ei juurikaan tunneta potentiaalisten asiakasryhmien keskuudessa. Tutkimuksen tuloksista selviää
myös, että pääasiassa yritykset ovat tyytyväisiä kuljetusoperaattoreihinsa, mutta aikovat silti järjestää tarjouskilpailuja seuraavan vuoden sisällä. Taloudellinen tilanne on myös edelleen heikko ja noin puolet vastaajista on joutunut säästämään logistiikkakuluissa viimeisten viiden vuoden aikana. Lisätäkseen tunnettavuuttaan ja saadakseen uusia asiakkaita Fi Pluslogistic Oy:n tulee
osallistua enemmän tarjouskilpailuihin ja lisätä markkinointiaan. Yrityksen tulisi myös pitää yllä hyviä suhteita vanhoihin asiakkaisiin ja pitää palvelun laatu korkeana.