Fragmentaatio 3ds max -ohjelmassa : Case: Maanjäristyssimulaatio
Karlsson, Petri (2013)
Karlsson, Petri
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310265
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan fragmentaatiota eli objektien hajoamista, sortumista, pirstaloitumista ja tuhoutumista 3ds Max-ohjelmassa. Tutkittavana on niin ilmaisia kuin maksullisiakin plugineja. Fragmentaatio on pieni, mutta jatkuvasti kasvava osa 3d-mallinnusta. Sen suosio lisääntyy erityisesti viihdeteollisuudessa, ku ten elokuvien erikoistehosteissa ja peleissä.
3ds Max ei itse tarjoa käytännöllisiä valmiita ratkaisuja kappaleiden fragmentointiin, joten tässä opinnäytetyössä tutkittavat pluginit ovat kaikki kolmannen osapuolen valmistamia. Plugineja tutkitaan niiden viihteellisen käytön kannalta, eikä niinkään niiden toimivuutta simulaatiossa.
Opinnäytetyön käytännön osuus koostuu eri materiaaleista olevien kappaleiden hajottamisesta, menetelmien vertailusta sekä suuresta maanjäristyksen aiheuttamasta tuhoutumisanimaatiosta.
3ds Max ei itse tarjoa käytännöllisiä valmiita ratkaisuja kappaleiden fragmentointiin, joten tässä opinnäytetyössä tutkittavat pluginit ovat kaikki kolmannen osapuolen valmistamia. Plugineja tutkitaan niiden viihteellisen käytön kannalta, eikä niinkään niiden toimivuutta simulaatiossa.
Opinnäytetyön käytännön osuus koostuu eri materiaaleista olevien kappaleiden hajottamisesta, menetelmien vertailusta sekä suuresta maanjäristyksen aiheuttamasta tuhoutumisanimaatiosta.