HUMAKOn kansainvälisen tutortoiminnan kehittäminen - Toimintaopas kv-tutoreille
Suominen, Minna (2013)
Suominen, Minna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210260
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKOn kansainvälistä tutortoimintaa. Kv-tutortoiminta kaipasi kehittämistä, koska sille ei ole luotu kunnollista pohjaa. Ihmisten vuosittainen vaihtuvuus kv-tutoreiden kesken sekä HUMAKOn hallituksessa ei ole päässyt luomaan tarpeeksi vankkaa alustaa kansainväliselle tutoroinnille, sillä tietotaito on kulkenut ihmisten mukana. Pohjan puuttuessa toiminta ei ole ollut tarpeeksi organisoitua.
Tärkeimpänä tiedonhankintamenetelmänä olen käyttänyt omakohtaisia kokemuksiani. Olen toiminut Humakissa opiskeluni aikana kolmena lukukautena kv-tutorina ja ollut vaihto-opiskelijana. Omakohtaisten kokemuksien kautta olen oppinut suurimman osan kv-tutoroinnissa huomioitavista asioista. Omien kokemusteni tueksi ja tiedon varmistukseksi hankin lisätietoa kyselyiden ja konsultoinnin avulla. Lisäksi vertailin muiden korkeakoulujen opiskelijakuntien kv-tutorointiin suunnattuja oppaita omaani. Monipuolisten tiedonhankintamenetelmien sekä omien kokemusteni avulla olen luonut ammattimaisesti ja huolella oppaan, mikä osoittaa tuottajan ammattitaidon ja merkityksen ammattialalle.
HUMAKOn kv-tutoroinnin kehittämisen tuotoksena syntyi opas, jonka tarkoituksena on koota kv-tutorin työtehtävät yhdeksi paketiksi. Opas helpottaa kv-tutorkoulutusten järjestämistä sekä parantaa HUMAKOn kv-tutoroinnin laatua. Oppaassa kerrotaan käytännönläheisesti tehtävä tehtävältä, mitä kv-tutorin suositellaan tekemään ja ottamaan huomioon, kun vaihto-opiskelija saapuu Humakiin vaihtoon. Opasta voi soveltaa vaihto-opiskelijoiden lisäksi ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden, uusien opiskelijoiden tai kampusvaihdossa olevan opiskelijan tutorointiin. Nyt kun pohja kansainväliselle tutoroinnille on luotu, sitä on helppo lähteä jatkokehittämään.
Tärkeimpänä tiedonhankintamenetelmänä olen käyttänyt omakohtaisia kokemuksiani. Olen toiminut Humakissa opiskeluni aikana kolmena lukukautena kv-tutorina ja ollut vaihto-opiskelijana. Omakohtaisten kokemuksien kautta olen oppinut suurimman osan kv-tutoroinnissa huomioitavista asioista. Omien kokemusteni tueksi ja tiedon varmistukseksi hankin lisätietoa kyselyiden ja konsultoinnin avulla. Lisäksi vertailin muiden korkeakoulujen opiskelijakuntien kv-tutorointiin suunnattuja oppaita omaani. Monipuolisten tiedonhankintamenetelmien sekä omien kokemusteni avulla olen luonut ammattimaisesti ja huolella oppaan, mikä osoittaa tuottajan ammattitaidon ja merkityksen ammattialalle.
HUMAKOn kv-tutoroinnin kehittämisen tuotoksena syntyi opas, jonka tarkoituksena on koota kv-tutorin työtehtävät yhdeksi paketiksi. Opas helpottaa kv-tutorkoulutusten järjestämistä sekä parantaa HUMAKOn kv-tutoroinnin laatua. Oppaassa kerrotaan käytännönläheisesti tehtävä tehtävältä, mitä kv-tutorin suositellaan tekemään ja ottamaan huomioon, kun vaihto-opiskelija saapuu Humakiin vaihtoon. Opasta voi soveltaa vaihto-opiskelijoiden lisäksi ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden, uusien opiskelijoiden tai kampusvaihdossa olevan opiskelijan tutorointiin. Nyt kun pohja kansainväliselle tutoroinnille on luotu, sitä on helppo lähteä jatkokehittämään.