Toiminnanohjausjärjestelmän vaihtumisen vaikutukset toimintaprosesseihin - Case Yritys X
Valtonen, Milla (2013)
Valtonen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210246
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka toiminnanohjausjärjestelmän vaihtuminen vaikuttaa Yritys X:n osto- ja tilaus-toimitusprosessiin sekä päivittää järjestelmässä oleva asiakasrekisteri. Työn tavoitteena on laatia parannusehdotukset yrityksen prosesseihin. Yritys X on tilannut työn ja sitä käytetään toukokuussa 2013 tehtävän ulkoisen auditoinnin pohjana. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten Yritys X:n tilaus-toimitusprosessi uudistetaan toiminnanohjausjärjestelmän vaihtumisen yhteydessä.
Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö. Menetelmänä käytetään aktiivista osallistuvaa havainnointia. Tutkimusosuudessa havainnoidaan projektin ensimmäisessä vaiheessa mukana olevien yrityksen toimisto- ja logistiikkahenkilöstön toimintaa muutosprosessin aikana. Asiakasrekisterin päivitys on tehty yhteistyössä yrityksen myyntisihteereiden kanssa.
Tietoperustana tässä työssä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Yritys X haluaa pysytellä anonyymina, joten yrityksen sisäisiä asiakirjoja ei ole työssä käytetty. Yrityksen prosessit on kuvattu sellaisena kuin ne toimivat käytännössä.
Tuloksena ovat ehdotukset prosessien parantamiseksi perustuen uuden toiminnanohjausjärjestelmän antamiin mahdollisuuksiin sekä projektin aikana henkilöstöltä esiin tulleisiin ehdotuksiin. Työn tuloksissa annettujen parannusehdotusten avulla saadaan yrityksen osto- ja tilaus-toimitusprosesseja siirrettyä entistä enemmän sähköiseen käsittelyyn ja vähennettyä paperisten dokumenttien määrää. Suosituksena on, että noin puolen vuoden päästä uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta yrityksen prosessit käydään vaiheittain läpi ja toimintatapojen muutokset dokumentoidaan laatukäsikirjaan.
Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö. Menetelmänä käytetään aktiivista osallistuvaa havainnointia. Tutkimusosuudessa havainnoidaan projektin ensimmäisessä vaiheessa mukana olevien yrityksen toimisto- ja logistiikkahenkilöstön toimintaa muutosprosessin aikana. Asiakasrekisterin päivitys on tehty yhteistyössä yrityksen myyntisihteereiden kanssa.
Tietoperustana tässä työssä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Yritys X haluaa pysytellä anonyymina, joten yrityksen sisäisiä asiakirjoja ei ole työssä käytetty. Yrityksen prosessit on kuvattu sellaisena kuin ne toimivat käytännössä.
Tuloksena ovat ehdotukset prosessien parantamiseksi perustuen uuden toiminnanohjausjärjestelmän antamiin mahdollisuuksiin sekä projektin aikana henkilöstöltä esiin tulleisiin ehdotuksiin. Työn tuloksissa annettujen parannusehdotusten avulla saadaan yrityksen osto- ja tilaus-toimitusprosesseja siirrettyä entistä enemmän sähköiseen käsittelyyn ja vähennettyä paperisten dokumenttien määrää. Suosituksena on, että noin puolen vuoden päästä uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta yrityksen prosessit käydään vaiheittain läpi ja toimintatapojen muutokset dokumentoidaan laatukäsikirjaan.