Miten toimia suomalaisena Latinalaisen Amerikan yritysmaailmassa
Harju, Joonas (2013)
Harju, Joonas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on suomalaisten toimiminen Latinalaisessa Amerikassa. Tutkimuksessa selvitetään Suomen ja yhdeksän Latinalaisen Amerikan maan suhteet kaupankäynnin ja tapakulttuurin näkökulmasta. Myös Latinalaisen Amerikan kulttuuripiirteitä ja kaupankäynnin historiaa käydään läpi. Sen lisäksi tutkimuksessa selvitetään suomalaisen kulttuurin erityispiirteitä. Opinnäytetyöhön koostetun teoriaosuuden pohjalta on laadittu produktiona opas Latinalaisessa Amerikassa toimimiseen.
Tutkimuksessa on hankittu tietoa monesta eri lähteestä koottuna tiiviiksi ja yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Saatu tutkimustieto perustuu kirjallisuuteen ja verkkoaineistoon. Tuloksena opinnäytetyöstä on laadittu opas, joka sisältää vertailun suomalaisten ja "latinoiden" kulttuuripiirteistä sekä tarkemmat tiedot yhdeksästä opinnäytetyössä käsitellystä Latinalaisen Amerikan maasta. Latinalaisen Amerikan alueen kauppasuhteet Suomeen selviävät myös tutkimuksesta.
Suomalaisten ja "latinoiden" välillä on erinäisiä kulttuurieroja viestintään ja liiketoiminta- ja tapakulttuuriin liittyen. Mahdollisista eroista huolimatta Suomen ja Latinalaisen Amerikan alueen välinen kaupankäynti on jatkuvassa kasvussa ja maiden väliset suhteet pääosin hyvät. Latinalaisen Amerikan alue herättää kasvavaa kiinnostusta ja on nouseva markkina-alue maailmanlaajuisesti.
Tutkimuksessa on hankittu tietoa monesta eri lähteestä koottuna tiiviiksi ja yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Saatu tutkimustieto perustuu kirjallisuuteen ja verkkoaineistoon. Tuloksena opinnäytetyöstä on laadittu opas, joka sisältää vertailun suomalaisten ja "latinoiden" kulttuuripiirteistä sekä tarkemmat tiedot yhdeksästä opinnäytetyössä käsitellystä Latinalaisen Amerikan maasta. Latinalaisen Amerikan alueen kauppasuhteet Suomeen selviävät myös tutkimuksesta.
Suomalaisten ja "latinoiden" välillä on erinäisiä kulttuurieroja viestintään ja liiketoiminta- ja tapakulttuuriin liittyen. Mahdollisista eroista huolimatta Suomen ja Latinalaisen Amerikan alueen välinen kaupankäynti on jatkuvassa kasvussa ja maiden väliset suhteet pääosin hyvät. Latinalaisen Amerikan alue herättää kasvavaa kiinnostusta ja on nouseva markkina-alue maailmanlaajuisesti.