Taiteilija työssään : tarkastelussa laaja-alainen tanssinopettajuus
Selin, Miia (2013)
Selin, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210203
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen osa tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellisesta opinnäytetyöstä. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on soolokoreografia Toisinaan palaan. Teos lukeutui toukokuussa 2013 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyn Köydet irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Opinnäytetyön kirjallinen osio käsittelee tanssinopettajuuden luonnetta. Tanssinopettajista koulutetaan nykyään niin sanottuja taideopettajia, jotka toimivat monipuolisina taidekasvattajina tanssin kentällä. Tanssinopettajat kuitenkin kohtaavat usein ennakkoluuloja, joiden mukaan opettajaksi ryhtyvät ne, jotka eivät muuta osaa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millainen on se ammatti, johon tanssinopettaja nykypäivänä valmistuu ja millaista osaamista tanssinopettajana toimimiseen vaaditaan.
Opinnäytetyössä pohditaan, mitä taideopettajuus on ja millaisia vaatimuksia nykypäivän tanssinopettajan työ sisältää. Tanssinopettaja toimii työssään monissa eri rooleissa. Opinnäytetyössä eritellään näitä rooleja ja niiden merkitystä tanssinopettajan ammattitaidolle. Myös opettamisen suhdetta taiteilijuuteen pohditaan. Voiko tanssinopettaja olla taiteilija? Tanssin koulutusjärjestelmä Suomessa on hyvin organisoitu ja tanssinopettajat ovat korkeasti koulutettuja. Opinnäytetyössä esitellään tanssin koulutusjärjestelmä ja pohditaan lopuksi lyhyesti, antaako tanssinopettajakoulutus valmiudet siirtyä opettajaksi ammattikentälle.
Tanssialan tutkimuksia ja artikkeleita reflektoiden todetaan, että tanssinopettajuus on elämäntapamainen ammatti, joka vaatii moniulotteista osaamista ja sekä kehollista että käsitteellistä tietämystä. Kokemus on tanssinopettajalle tärkeää, mutta koulutus antaa työkaluja, joita hyödyntämällä tanssinopettajan ammattitaito voi kasvaa. Erilaisissa rooleissa tanssin kentällä toimiminen vahvistaa tanssinopettajan ammatti-identiteettiä ja syventää ymmärrystä tanssista. Tanssin opettaminen voi parhaimmillaan olla taidetta ja opettaja omassa työssään taiteilija.
Opinnäytetyön kirjallinen osio käsittelee tanssinopettajuuden luonnetta. Tanssinopettajista koulutetaan nykyään niin sanottuja taideopettajia, jotka toimivat monipuolisina taidekasvattajina tanssin kentällä. Tanssinopettajat kuitenkin kohtaavat usein ennakkoluuloja, joiden mukaan opettajaksi ryhtyvät ne, jotka eivät muuta osaa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millainen on se ammatti, johon tanssinopettaja nykypäivänä valmistuu ja millaista osaamista tanssinopettajana toimimiseen vaaditaan.
Opinnäytetyössä pohditaan, mitä taideopettajuus on ja millaisia vaatimuksia nykypäivän tanssinopettajan työ sisältää. Tanssinopettaja toimii työssään monissa eri rooleissa. Opinnäytetyössä eritellään näitä rooleja ja niiden merkitystä tanssinopettajan ammattitaidolle. Myös opettamisen suhdetta taiteilijuuteen pohditaan. Voiko tanssinopettaja olla taiteilija? Tanssin koulutusjärjestelmä Suomessa on hyvin organisoitu ja tanssinopettajat ovat korkeasti koulutettuja. Opinnäytetyössä esitellään tanssin koulutusjärjestelmä ja pohditaan lopuksi lyhyesti, antaako tanssinopettajakoulutus valmiudet siirtyä opettajaksi ammattikentälle.
Tanssialan tutkimuksia ja artikkeleita reflektoiden todetaan, että tanssinopettajuus on elämäntapamainen ammatti, joka vaatii moniulotteista osaamista ja sekä kehollista että käsitteellistä tietämystä. Kokemus on tanssinopettajalle tärkeää, mutta koulutus antaa työkaluja, joita hyödyntämällä tanssinopettajan ammattitaito voi kasvaa. Erilaisissa rooleissa tanssin kentällä toimiminen vahvistaa tanssinopettajan ammatti-identiteettiä ja syventää ymmärrystä tanssista. Tanssin opettaminen voi parhaimmillaan olla taidetta ja opettaja omassa työssään taiteilija.