”Tiedän, mikä on minulle sopivaa” : Perusopetuksen mediakasvatuksen toteutuminen ja painopisteet 9.-luokkalaisten näkökulmasta
Matikainen, Piia (2013)
Matikainen, Piia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210188
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toimii mediakasvatuksen painopisteitä kartoittavana pilottihankkeena. Päätavoitteena oli selvittää, painottuuko perusopetuksessa suojeleva vai median mahdollisuuksia korostava mediakasvatus. Tutkimuksen tilaajana oli Joensuun kaupungin koulutuspalvelut ja tutkimuskohteena Joensuun lyseon peruskoulu. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä yhdeksäsluokkalaisille.
Tulosten perusteella tein Joensuun lyseon peruskoulun mediakasvatukselle kehityssuunnitelman sekä muokkasin kyselylomaketta toimivammaksi mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Kyselytutkimusten luotettavuus ei yleensä ole kovin korkea, mutta suunnittelemani kyselyn avulla opettajat saisivat osviittaa siitä, kuinka mediakasvatusta pitäisi kussakin koulussa kehittää.
Tutkimuksen mukaan mediaopetus on Joensuun lyseon peruskoulussa melko monipuolista mutta pinnallista. Media nähdään lähinnä tiedonhankintavälineenä, ja opettajien teknisissä mediataidoissa olisi parannettavaa. Opetus ei painotu medialta suojeluun, muttei liiemmin median mahdollisuuksiinkaan. Oppilaiden mielestä media tekee oppimisesta hauskempaa, mutta kyselyn perusteella mediakasvatuksen merkitys on jäänyt oppilaille hieman epäselväksi.
Opettajien tulisikin painottaa enemmän medialukutaidon merkitystä, sillä mediakulttuuri kehittyy jatkuvasti ja median rooli ihmisten arjessa kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä peruskoulua käyvät lapset ja nuoret ovat osittain median kasvattamia, sillä mediakulttuuri on aina ollut osa heitä ympäröivää todellisuutta. Nuoret saattavat pitää itseään mediakriittisinä, mutta heillä ei välttämättä ole tarvittavia valmiuksia ymmärtää kaikkia mediasisältöjä. Tämän takia koulut tarvitsevat mediakasvattajia, jotka päivittävät omia mediataitojaan muuttuvan mediakulttuurin mukana.
Tulosten perusteella tein Joensuun lyseon peruskoulun mediakasvatukselle kehityssuunnitelman sekä muokkasin kyselylomaketta toimivammaksi mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Kyselytutkimusten luotettavuus ei yleensä ole kovin korkea, mutta suunnittelemani kyselyn avulla opettajat saisivat osviittaa siitä, kuinka mediakasvatusta pitäisi kussakin koulussa kehittää.
Tutkimuksen mukaan mediaopetus on Joensuun lyseon peruskoulussa melko monipuolista mutta pinnallista. Media nähdään lähinnä tiedonhankintavälineenä, ja opettajien teknisissä mediataidoissa olisi parannettavaa. Opetus ei painotu medialta suojeluun, muttei liiemmin median mahdollisuuksiinkaan. Oppilaiden mielestä media tekee oppimisesta hauskempaa, mutta kyselyn perusteella mediakasvatuksen merkitys on jäänyt oppilaille hieman epäselväksi.
Opettajien tulisikin painottaa enemmän medialukutaidon merkitystä, sillä mediakulttuuri kehittyy jatkuvasti ja median rooli ihmisten arjessa kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä peruskoulua käyvät lapset ja nuoret ovat osittain median kasvattamia, sillä mediakulttuuri on aina ollut osa heitä ympäröivää todellisuutta. Nuoret saattavat pitää itseään mediakriittisinä, mutta heillä ei välttämättä ole tarvittavia valmiuksia ymmärtää kaikkia mediasisältöjä. Tämän takia koulut tarvitsevat mediakasvattajia, jotka päivittävät omia mediataitojaan muuttuvan mediakulttuurin mukana.