Tutkiva oppiminen varhaisiän musiikkikasvatuksen opinnoissa : Observointi osana pedagogista oppimisprosessia
Koski-Niemelä, Taija (2013)
Koski-Niemelä, Taija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210182
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni mahdollisuuksia kytkeä tutkiva oppiminen ja observointi ohjatuksi osaksi varhaisiän musiikkikasvatuksen ammattikorkeakouluopintoja. Työn tarkoituksena on löytää observoinnille mielekäs ja opiskelijaa motivoiva yhteys muihin opintoihin.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen opintojen olennaisena osana on opetusharjoittelu sekä siihen liittyvä opetustapahtumien observointi. Observointi saattaa kuitenkin jäädä muista opinnoista irralliseksi, opiskelijan omalla vastuulla olevaksi tapahtumaksi, joka ei tue opet-tajaksi kasvua tai pedagogiikan oppimisprosessia ja –tavoitteita.
Opinnäytetyö koostuu tutkivan oppimisen ja observoinnin teoreettisen taustan esittelystä, oppimisprosessi-suunnitelmasta sekä siihen vaikuttavien tekijöiden arvioinnista. Tarkastelen erilaisten työtapojen vaikutusta opettajaksi kasvuun ja opiskelijan pedagogisen ajattelun kehittymiseen. Prosessisuunnitelman oppisisältöinä ja tavoitteina käytetään jo olemas-sa olevia varhaisiän musiikkikasvatuksen oppisisältöjä, tavoitteita ja työtapoja. Työn lopputuloksena on tutkivaan oppimiseen pohjautuva oppimisprosessin malli, jossa observointi on kytketty ohjatuksi työtavaksi prosessin sisälle.
Opinnäytetyö on suunnattu ammattiopiskelijoita ohjaaville opettajille, ammattikorkeakouluopintojen rakennetta ja sisältöjä suunnitteleville opettajille sekä koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuville muille tahoille. Työtapana tutkiva oppiminen sopii käytettäväksi myös muissa ammatillisissa opinnoissa.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen opintojen olennaisena osana on opetusharjoittelu sekä siihen liittyvä opetustapahtumien observointi. Observointi saattaa kuitenkin jäädä muista opinnoista irralliseksi, opiskelijan omalla vastuulla olevaksi tapahtumaksi, joka ei tue opet-tajaksi kasvua tai pedagogiikan oppimisprosessia ja –tavoitteita.
Opinnäytetyö koostuu tutkivan oppimisen ja observoinnin teoreettisen taustan esittelystä, oppimisprosessi-suunnitelmasta sekä siihen vaikuttavien tekijöiden arvioinnista. Tarkastelen erilaisten työtapojen vaikutusta opettajaksi kasvuun ja opiskelijan pedagogisen ajattelun kehittymiseen. Prosessisuunnitelman oppisisältöinä ja tavoitteina käytetään jo olemas-sa olevia varhaisiän musiikkikasvatuksen oppisisältöjä, tavoitteita ja työtapoja. Työn lopputuloksena on tutkivaan oppimiseen pohjautuva oppimisprosessin malli, jossa observointi on kytketty ohjatuksi työtavaksi prosessin sisälle.
Opinnäytetyö on suunnattu ammattiopiskelijoita ohjaaville opettajille, ammattikorkeakouluopintojen rakennetta ja sisältöjä suunnitteleville opettajille sekä koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuville muille tahoille. Työtapana tutkiva oppiminen sopii käytettäväksi myös muissa ammatillisissa opinnoissa.