KULUTTAJIEN MIELIKUVAT JA LAATUVAATIMUKSET SEKÄ LIIKEMERKKIEN TUNNETTUUS LUOMU- JA LÄHIRUOASTA POHJOIS-KARJALASSA
Mähönen, Tiina (2013)
Mähönen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210178
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pohjoiskarjalaisten kuluttajien mielikuvia ja laatuvaatimuksia luomu- ja lähiruokaa kohtaan sekä keskeisten luomu- ja lähiruokamerkkien tunnettuutta. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi ProAgria Pohjois-Karjala, jonka hallinnoimaan Ekotassu-kehittämishankkeeseen opinnäytetyö liittyy.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla, sähköpostikyselynä sekä strukturoituna haastatteluna lähiruokapäivillä Joensuun Sokoksella. Kyselyt ja haastattelut suoritettiin 27.3- 11.4.2013 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 39 pohjoiskarjalaista kuluttajaa, joista naisia oli 24 ja miehiä 15. Vastaajia oli 22-vuotiaasta 90-vuotiaaseen saakka, ja heidän keski-ikänsä oli 38 vuotta.
Pohjoiskarjalaisten mielikuvissa luomuruoka on luonnonmukaista, puhdasta, ekologista ja terveellistä ja sen tuottamiseen on käytetty korkealaatuisia raaka-aineita. Luomuruokaan suhtaudutaan epäillen etenkin miesten keskuudessa. Lähiruokaa pidetään etenkin lähellä tuotettuna, tuoreena ja terveellisenä, mutta sen hintaa pidetään korkeana.
Laatuvaatimuksissa selvisi, että niin luomu- kuin lähiruoallekin tuoreus, puhtaus ja maku ovat tärkeitä laatuominaisuuksia. Lisäksi lähiruoalle tärkeä ominaisuus on paikallisuus. Luomuruoalta kuluttajat taas haluavat luotettavuutta ja ekologisuutta. Logojen tunnettuus oli hyvä. Aurinkomerkki ja Makuja Pohjois-Karjalasta -merkki tunnettiin parhaiten, Demeter- ja Maakuntien parhaat -merkit tunnettiin huonoiten.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla, sähköpostikyselynä sekä strukturoituna haastatteluna lähiruokapäivillä Joensuun Sokoksella. Kyselyt ja haastattelut suoritettiin 27.3- 11.4.2013 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 39 pohjoiskarjalaista kuluttajaa, joista naisia oli 24 ja miehiä 15. Vastaajia oli 22-vuotiaasta 90-vuotiaaseen saakka, ja heidän keski-ikänsä oli 38 vuotta.
Pohjoiskarjalaisten mielikuvissa luomuruoka on luonnonmukaista, puhdasta, ekologista ja terveellistä ja sen tuottamiseen on käytetty korkealaatuisia raaka-aineita. Luomuruokaan suhtaudutaan epäillen etenkin miesten keskuudessa. Lähiruokaa pidetään etenkin lähellä tuotettuna, tuoreena ja terveellisenä, mutta sen hintaa pidetään korkeana.
Laatuvaatimuksissa selvisi, että niin luomu- kuin lähiruoallekin tuoreus, puhtaus ja maku ovat tärkeitä laatuominaisuuksia. Lisäksi lähiruoalle tärkeä ominaisuus on paikallisuus. Luomuruoalta kuluttajat taas haluavat luotettavuutta ja ekologisuutta. Logojen tunnettuus oli hyvä. Aurinkomerkki ja Makuja Pohjois-Karjalasta -merkki tunnettiin parhaiten, Demeter- ja Maakuntien parhaat -merkit tunnettiin huonoiten.