SUKUPUOLTEN VÄLISTÄ TASA-ARVOA EDISTÄMÄSSÄ : sporttikerho ghanalaisille koululaisille
Korpela, Jenni (2013)
Korpela, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210075
Tiivistelmä
Korpela, Jenni. Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistämässä. Sporttikerho ghanalaisille koululaisille. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 85s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Ghanassa sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävä liikuntakerho 9–11-vuotiaista tytöistä ja pojista koostuvalle ryhmälle. Kerhoryhmä tapasi yhteensä seitsemän kertaa erilaisten joukkuepelien ja leikkien merkeissä. Jokaiselle tapaamiselle asetettiin tasa-arvokasvatukseen ja liikunnallisten taitojen kehittämiseen liittyviä tavoitteita.
Prosessi eteni kerhokertojen suunnittelusta ja taustamateriaalin keräämisestä kerhon toteutukseen ja kerhokertojen arviointiin ja niistä nousseiden ilmiöiden pohdintaan. Kerhotoiminnassa oli havaittavissa tyttöjen epätasa-arvoinen asema suhteessa poikiin liikunnassa. Havaintojeni mukaan kiinnittämällä ohjauksessa huomiota tyttöihin, heidän osallistumisensa lisääntyi prosessin aikana. Taustateorioissa käsitellään Ghanan tasa-arvotilannetta ja lasten asemaa sekä tasa-arvokasvatusta ja liikuntaryhmänohjausta. Kerhotoiminnasta muodostui onnistunut kokemus, joka jäi elämään opinnäytetyöosuuden päätyttyä Right to Play -järjestön jatkaessa sen sponsoroimista. Lisäksi kerhon jatkumisen tueksi prosessin aikana koostettiin saaduista kokemuksista liikuntakerhon ohjaajan opas.
Asiasanat: tasa-arvo, tasa-arvokasvatus, liikunta, kerhotoiminta, ryhmänohjaus, lapset, naisen asema, lapsen asema
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Ghanassa sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävä liikuntakerho 9–11-vuotiaista tytöistä ja pojista koostuvalle ryhmälle. Kerhoryhmä tapasi yhteensä seitsemän kertaa erilaisten joukkuepelien ja leikkien merkeissä. Jokaiselle tapaamiselle asetettiin tasa-arvokasvatukseen ja liikunnallisten taitojen kehittämiseen liittyviä tavoitteita.
Prosessi eteni kerhokertojen suunnittelusta ja taustamateriaalin keräämisestä kerhon toteutukseen ja kerhokertojen arviointiin ja niistä nousseiden ilmiöiden pohdintaan. Kerhotoiminnassa oli havaittavissa tyttöjen epätasa-arvoinen asema suhteessa poikiin liikunnassa. Havaintojeni mukaan kiinnittämällä ohjauksessa huomiota tyttöihin, heidän osallistumisensa lisääntyi prosessin aikana. Taustateorioissa käsitellään Ghanan tasa-arvotilannetta ja lasten asemaa sekä tasa-arvokasvatusta ja liikuntaryhmänohjausta. Kerhotoiminnasta muodostui onnistunut kokemus, joka jäi elämään opinnäytetyöosuuden päätyttyä Right to Play -järjestön jatkaessa sen sponsoroimista. Lisäksi kerhon jatkumisen tueksi prosessin aikana koostettiin saaduista kokemuksista liikuntakerhon ohjaajan opas.
Asiasanat: tasa-arvo, tasa-arvokasvatus, liikunta, kerhotoiminta, ryhmänohjaus, lapset, naisen asema, lapsen asema