Tiellä tunnettuuteen : Case: Inchcape Motors Finland Oy
Antti Aleksi Holopainen, Iiro; Ruotsalainen, Tommi (2013)
Antti Aleksi Holopainen, Iiro
Ruotsalainen, Tommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210050
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tunnettuutta, sen rakentumista, yrityskuvaa ja imagoa. Opinnäytetyön
empiirisen osan tutkimusongelmana haluttiin saada selville, minkälainen tunnettuus
ja yrityskuva case-yritys Inchcape Motors Finland Oy:llä on pääkaupunkiseudun pienten ja
keskisuurten yritysten autopolitiikasta päättävien johtohenkilöiden keskuudessa. Päätutkimusongelma
jaetaan lisäksi kolmeen pienempään alatutkimusongelmaan. Alatutkimusongelmina
selvitetään, miten hyvin kyselyyn vastanneet tunnistavat nimen Inchcape, kuinka hyvin
he tuntevat Inchcapen tarjoamat palvelut ja millainen mielikuva heillä on tällä hetkellä Inchcapesta.
Teoriaosuudessa käydään aluksi läpi yrityksen imagoon vaikuttavia tekijöitä, kuten yrityksen
nimen tärkeyttä ja sidosryhmien merkitystä. Lisäksi tarkastellaan itse tunnettuutta ja sen rakentamista,
brändiä, brändiuskollisuuden rakentamisen keinoja ja yritysviestintää.
Tämän kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu pääkaupunkiseudun
pienten- ja keskisuurten yritysten autopolitiikasta päättäville henkilöille tehtyyn kyselytutkimukseen.
Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä käyttäen E-lomake–ohjelmistoa, jolle
kaikki tieto kerättiin. Aineisto analysoitiin Microsoft Office Excel-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että pienten ja keskisuurten yritysten autopolitiikasta päättävät
henkilöt tuntevat hyvin Inchcape Motors Finland Oy:n ja sen palvelut hyvin, mutta itse yrityksen
nimeä pidetään hankalana ja autokaupalle sopimattomana. Tulokset osoittavat, että
Inchcape Motors Finland Oy:n imagoa pidetään asiallisena ja markkinointiviestintää monipuolisena.
Silti osa vastaajista pitää Inchcape Motors Finland Oy:n näkyvyyttä puutteellisena ja
näkevät yrityksen toiminnassa parantamisen varaa.
empiirisen osan tutkimusongelmana haluttiin saada selville, minkälainen tunnettuus
ja yrityskuva case-yritys Inchcape Motors Finland Oy:llä on pääkaupunkiseudun pienten ja
keskisuurten yritysten autopolitiikasta päättävien johtohenkilöiden keskuudessa. Päätutkimusongelma
jaetaan lisäksi kolmeen pienempään alatutkimusongelmaan. Alatutkimusongelmina
selvitetään, miten hyvin kyselyyn vastanneet tunnistavat nimen Inchcape, kuinka hyvin
he tuntevat Inchcapen tarjoamat palvelut ja millainen mielikuva heillä on tällä hetkellä Inchcapesta.
Teoriaosuudessa käydään aluksi läpi yrityksen imagoon vaikuttavia tekijöitä, kuten yrityksen
nimen tärkeyttä ja sidosryhmien merkitystä. Lisäksi tarkastellaan itse tunnettuutta ja sen rakentamista,
brändiä, brändiuskollisuuden rakentamisen keinoja ja yritysviestintää.
Tämän kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu pääkaupunkiseudun
pienten- ja keskisuurten yritysten autopolitiikasta päättäville henkilöille tehtyyn kyselytutkimukseen.
Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä käyttäen E-lomake–ohjelmistoa, jolle
kaikki tieto kerättiin. Aineisto analysoitiin Microsoft Office Excel-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että pienten ja keskisuurten yritysten autopolitiikasta päättävät
henkilöt tuntevat hyvin Inchcape Motors Finland Oy:n ja sen palvelut hyvin, mutta itse yrityksen
nimeä pidetään hankalana ja autokaupalle sopimattomana. Tulokset osoittavat, että
Inchcape Motors Finland Oy:n imagoa pidetään asiallisena ja markkinointiviestintää monipuolisena.
Silti osa vastaajista pitää Inchcape Motors Finland Oy:n näkyvyyttä puutteellisena ja
näkevät yrityksen toiminnassa parantamisen varaa.