Asiakastyytyväisyyskysely Case: Leivon Betoni Oy
Tommola, Leea (2013)
Tommola, Leea
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, toimeksiantajan Leivon Betoni Oy:n asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteita, palvelustrategiaa teollisuus- ja palveluyrityksissä sekä kokonaisvaltaista markkinointiviestintää. Asiakastyytyväisyyskyselyssä tiedusteltiin asiakkailta, minkä mediavälineen kautta he saivat ensitiedon yrityksestä ja löytyikö ensitieto helposti. Tutkimus toi myös tietoa asiakkaiden mielipiteestä yrityksen kotisivuista. Tutkimustulos auttaa yritystä valitsemaan oikean mediavälineen, jolla tavoittaa asiakas.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Tutkimusosa toteutettiin syksyllä 2012 asiakkaille, jotka olivat ostaneet yritykseltä palveluita syksyllä 2012. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa yrityksen asiakaskunnasta, heidän ostokäyttäytymisestään ja tyytyväisyydestään yrityksen tuotteisiin ja palveluihin.
Tutkimus antoi tietoa asiakkaiden jakautumisesta ennalta määriteltyihin asiakasryhmiin. Tutkimuksen tulos auttaa yritystä jatkossa palvelemaan asiakkaita paremmin ja kohdistamaan mainontaa kutakin asiakasryhmää ajatellen. Tutkimustuloksista selvisi, että tyytyväisyys yrityksen tuotteisiin ja palveluihin on erinomaisella tasolla. Vastaajat olivat tyytyväisiä yrityksen tarjoamaan palvelupakettiin. Tutkimustuloksista selvisi, että yrityksen käyttämät mediavälineet ovat hyvin tavoittaneet asiakkaat ja että ensitieto yrityksestä on löydetty helposti. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että yrityksen on uudistettava kotisivunsa mahdollisimman pian. Asiakastyytyväisyyskysely tullaan suorittamaan uudelleen vuonna 2015.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Tutkimusosa toteutettiin syksyllä 2012 asiakkaille, jotka olivat ostaneet yritykseltä palveluita syksyllä 2012. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa yrityksen asiakaskunnasta, heidän ostokäyttäytymisestään ja tyytyväisyydestään yrityksen tuotteisiin ja palveluihin.
Tutkimus antoi tietoa asiakkaiden jakautumisesta ennalta määriteltyihin asiakasryhmiin. Tutkimuksen tulos auttaa yritystä jatkossa palvelemaan asiakkaita paremmin ja kohdistamaan mainontaa kutakin asiakasryhmää ajatellen. Tutkimustuloksista selvisi, että tyytyväisyys yrityksen tuotteisiin ja palveluihin on erinomaisella tasolla. Vastaajat olivat tyytyväisiä yrityksen tarjoamaan palvelupakettiin. Tutkimustuloksista selvisi, että yrityksen käyttämät mediavälineet ovat hyvin tavoittaneet asiakkaat ja että ensitieto yrityksestä on löydetty helposti. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että yrityksen on uudistettava kotisivunsa mahdollisimman pian. Asiakastyytyväisyyskysely tullaan suorittamaan uudelleen vuonna 2015.