Perehdytyskansio Kotihoitoon : Keski-Pohjanmaan Hoitopalvelu Oy:lle
Hannuksela, Mari (2013)
Hannuksela, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219994
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytyskansio Keski-Pohjanmaan Hoitopalvelu Oy:n Kotihoitoon. Uudelle helposti päivitettävälle perehdytyskansiolle oli tarvetta kohdeorganisaatiossa. Perehdytyskansion tavoitteena on nopeuttaa uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden työskentelyä ja työhön sitoutumista Kotihoidossa ja siten parantaa asiakasturvallisuutta ja hoitokäytäntöjä.
Työn teoreettinen osuus käsittelee perehdyttämistä, perehdytyskansiota ja kotihoitoa. Opinnäytetyön aihe varmistui syksyllä 2012, jonka jälkeen projektille laadittiin työsuunnitelma sekä alustava aikataulu. Tämän jälkeen koottiin teoreettinen viitekehys sekä tehtiin kysely perehdytyskansion sisällöstä. Teoreettinen viitekehys koottiin tietokantoja, kuten Mediciä ja Cinahlia käyttäen. Myös muuta alan kirjallisuutta käytettiin. Kotihoidon yksikönjohtajalle sekä kahdelle muulle työntekijälle tehtiin haastattelu kyselylomakkeella.
Kyselylomakkeilla saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Hyvän perehdytyskansion haluttiin olevan tiivis tietopaketti yrityksestä sekä Kotihoidossa työskentelemisestä. Sen haluttiin myös olevan päivitetty sekä helposti päivitettävissä oleva. Tärkeänä pidettiin myös, että siitä hyötyisivät harjoitteluun tulevat opiskelijat ja uudet työntekijät, olivat he sitten sairaanhoitajia tai lähihoitajia.
Työn teoreettinen osuus käsittelee perehdyttämistä, perehdytyskansiota ja kotihoitoa. Opinnäytetyön aihe varmistui syksyllä 2012, jonka jälkeen projektille laadittiin työsuunnitelma sekä alustava aikataulu. Tämän jälkeen koottiin teoreettinen viitekehys sekä tehtiin kysely perehdytyskansion sisällöstä. Teoreettinen viitekehys koottiin tietokantoja, kuten Mediciä ja Cinahlia käyttäen. Myös muuta alan kirjallisuutta käytettiin. Kotihoidon yksikönjohtajalle sekä kahdelle muulle työntekijälle tehtiin haastattelu kyselylomakkeella.
Kyselylomakkeilla saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Hyvän perehdytyskansion haluttiin olevan tiivis tietopaketti yrityksestä sekä Kotihoidossa työskentelemisestä. Sen haluttiin myös olevan päivitetty sekä helposti päivitettävissä oleva. Tärkeänä pidettiin myös, että siitä hyötyisivät harjoitteluun tulevat opiskelijat ja uudet työntekijät, olivat he sitten sairaanhoitajia tai lähihoitajia.