Saduilla pienryhmäksi
Wulff, Jenni (2013)
Wulff, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219937
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sadutusta sekä toiminnallisia menetelmiä pienryhmän ryhmäytymisen tukena. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin 4-vuotiaden lasten pienryhmänä. Toimintakertoja oli yhteensä kuusi. Toimintaympäristönä toimi varhaiskasvatusympäristö. Opinnäytetyö toteutettiin yksityisessä Setlementti Louhelan päiväkodissa Järvenpäässä. 1-5 -vuotiaiden lasten päiväkotiryhmästä valittiin neljä nelivuotiasta lasta opinnäytetyön pienryhmään. Opinnäytetyön aihe valikoitui työelämän yhteistyökumppanin toiveen pohjalta tämän ikäisille suunnatusta pienryhmätoiminnasta sekä ryhmäytymisestä.
Toiminnan tavoitteena oli saada aikaan lapsia ryhmäyttävä pienryhmä, eli että lapset toimisivat yhdessä ryhmänä. Lisäksi tavoitteena oli oman ohjaajuuden kehittäminen. Tarkoituksena oli saada aikaan lapsia osallistava pienryhmä. Menetelminä pienryhmässä toimivat sadutus sekä kuvallinen ilmaisu. Kuvallisen ilmaisun menetelmiä olivat ryhmämaalaus, sateenkaarikalasormimaalaus sekä vapaa piirustus omasta sadusta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin päivähoitoa ja varhaiskasvatusta, 4-vuotiaan lapsen kehitystasoa ja sadutusta sekä osallisuutta ja ryhmäytymistä. Toimintatuokiot videokuvattiin, jotta havainnot olisivat kattavampia. Havainnoinnin lisäksi arvioinnissa vaikuttivat lastentarhanopettajalta sekä lapsilta saatu palaute ryhmän toiminnasta.
Havainnoinnin ja saadun palautteen perusteella opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat mielestäni kohtuullisen hyvin. Opinnäytetyö on merkittävin mukana olleille lapsille sekä päiväkodille, mutta se toivottavasti herättää ajatuksia pienryhmätoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista. Lapset nauttivat omasta pienestä ryhmästään ja saivat sekä ryhmäytymisen että osallisuuden kokemuksia. Lapset osallistuivat mielellään ryhmätuokioihin ja antoivat positiivista palautetta. Myös oma ohjaajuuteni kehittyi prosessin aikana ja sain lisävarmuutta omaan ammatilliseen työotteeseeni. Haasteita pienryhmätoiminnalle ja ryhmäytymiselle aiheutti lasten epäsäännöllinen läsnäolo päiväkodissa. Opinnäytetyö oli haasteellinen, mutta onnistunut ja opettavainen kokemus.
Toiminnan tavoitteena oli saada aikaan lapsia ryhmäyttävä pienryhmä, eli että lapset toimisivat yhdessä ryhmänä. Lisäksi tavoitteena oli oman ohjaajuuden kehittäminen. Tarkoituksena oli saada aikaan lapsia osallistava pienryhmä. Menetelminä pienryhmässä toimivat sadutus sekä kuvallinen ilmaisu. Kuvallisen ilmaisun menetelmiä olivat ryhmämaalaus, sateenkaarikalasormimaalaus sekä vapaa piirustus omasta sadusta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin päivähoitoa ja varhaiskasvatusta, 4-vuotiaan lapsen kehitystasoa ja sadutusta sekä osallisuutta ja ryhmäytymistä. Toimintatuokiot videokuvattiin, jotta havainnot olisivat kattavampia. Havainnoinnin lisäksi arvioinnissa vaikuttivat lastentarhanopettajalta sekä lapsilta saatu palaute ryhmän toiminnasta.
Havainnoinnin ja saadun palautteen perusteella opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat mielestäni kohtuullisen hyvin. Opinnäytetyö on merkittävin mukana olleille lapsille sekä päiväkodille, mutta se toivottavasti herättää ajatuksia pienryhmätoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista. Lapset nauttivat omasta pienestä ryhmästään ja saivat sekä ryhmäytymisen että osallisuuden kokemuksia. Lapset osallistuivat mielellään ryhmätuokioihin ja antoivat positiivista palautetta. Myös oma ohjaajuuteni kehittyi prosessin aikana ja sain lisävarmuutta omaan ammatilliseen työotteeseeni. Haasteita pienryhmätoiminnalle ja ryhmäytymiselle aiheutti lasten epäsäännöllinen läsnäolo päiväkodissa. Opinnäytetyö oli haasteellinen, mutta onnistunut ja opettavainen kokemus.