Palveluliikenne kanta-Hämeenlinnassa
Kortesoja, Matias (2013)
Kortesoja, Matias
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219902
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin palvelulinja Seiskan käyttäjämääriä eri alueilla kanta-Hämeenlinnassa ja suunniteltiin uusia reittejä aikatauluineen ja kus-tannusarvioineen. Työssä tehtiin lähtö- ja määräpaikkatutkimus palvelulinja Seiskan käyttäjistä. Työssä esitettiin yli 70-vuotiaiden asuttamia alueita kanta-Hämeenlinnassa.
Työ tehtiin Hämeenlinnan kaupungille. Teoriaosuus tehtiin Internetistä löytyvien tietojen ja itse opitun tiedon pohjalta. Työtä tehtiin lähinnä itse-näisesti, mutta työn edetessä pidettiin sovittuja palavereita ja tehtiin haas-tatteluja palvelulinjaan liittyen. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä palvelulinjan kyydissä tehtyjä merkintöjä matkojen suuntautumisista, haastatteluita ja MapInfo-ohjelmalla asutusalueiden tutkimista.
Lopputuloksena todetaan, että kanta-Hämeenlinnassa halutuimpia kohteita matkustaa palvelulinjalla ovat Tiiriön kauppapalvelut ja Hämeenlinnan keskusta, tori. Lopputuloksena mainitaan myös reittien muuttamisesta niin, että jotkin nykyiset liikennöintikohteet pitäisi mahdollisesti karsia palvelulinjan reiteiltä pois. Karsittavilla alueilla ei ole käyttäjiä paljon. Näiden alueiden tilalle suunniteltiin uusia alueita, joilla palvelulinja lii-kennöisi. Vähäisten käyttäjämäärien nostamiseen ratkaisuna voi olla reitin aikataulun muuttaminen tai reitin suuntautumisen valinta.
Työ tehtiin Hämeenlinnan kaupungille. Teoriaosuus tehtiin Internetistä löytyvien tietojen ja itse opitun tiedon pohjalta. Työtä tehtiin lähinnä itse-näisesti, mutta työn edetessä pidettiin sovittuja palavereita ja tehtiin haas-tatteluja palvelulinjaan liittyen. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä palvelulinjan kyydissä tehtyjä merkintöjä matkojen suuntautumisista, haastatteluita ja MapInfo-ohjelmalla asutusalueiden tutkimista.
Lopputuloksena todetaan, että kanta-Hämeenlinnassa halutuimpia kohteita matkustaa palvelulinjalla ovat Tiiriön kauppapalvelut ja Hämeenlinnan keskusta, tori. Lopputuloksena mainitaan myös reittien muuttamisesta niin, että jotkin nykyiset liikennöintikohteet pitäisi mahdollisesti karsia palvelulinjan reiteiltä pois. Karsittavilla alueilla ei ole käyttäjiä paljon. Näiden alueiden tilalle suunniteltiin uusia alueita, joilla palvelulinja lii-kennöisi. Vähäisten käyttäjämäärien nostamiseen ratkaisuna voi olla reitin aikataulun muuttaminen tai reitin suuntautumisen valinta.