Laatukäsikirja Velpek Ky:lle
Hiekkanen, Lauri (2013)
Hiekkanen, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Velpek Ky:lle laatukäsikirja ja luoda tieto- ja dokumenttipohjaa, jonka päälle laadunhallintajärjestelmää olisi mahdollista rakentaa myöhemmässä vaiheessa. Laatu-käsikirjan tuli mahdollisuuksien mukaan pohjautua standardiin ISO 9001:2008. Laatukäsikirja toimisi välineenä, jonka avulla voitaisiin osoittaa yrityksen kykenevyys toimintaan, joka täyttää asiakkaiden, lakien ja viranomaisten vaatimukset.
Työn aluksi keskityttiin hankkimaan perustietoa laadusta ja sen ilmenemismuodoista. Opinnäyte-työn pohjatiedon päälähteinä käytettiin laadunkehitystyötä ja laatujohtamista käsittelevää kirjalli-suutta sekä laatustandardeja. Pohjatiedon hankinnan jälkeen syvennyttiin standardin ISO 9001:2008 asettamiin vaatimuksiin ja Velpek Ky:n laadunhallinnan nykytilaan. Lopuksi selvitettiin
laadunhallintajärjestelmän kehitysvaiheita sekä niihin liittyvien toimenpiteiden sisältöä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Työn tuloksena syntyi Velpek Ky:n laatukäsikirja. Laatukäsikirjan lisäksi kehitettiin
laadunhallintajärjestelmää varten lomakepohjia sekä yrityksen keskeisimmälle työmenetelmälle työohjekortti. Työ-ohjekortti sisälsi kuvauksen työkokonaisuudesta, työ- ja materiaalimenekit, työmenetelmäohjeen sekä työhön liittyvät materiaalit, koneet ja kaluston. Työohjekortti opasti myös työn turvalliseen suorittamiseen ja laadunvarmistuksen toteuttamiseen.
Yritysten laadunhallinnan kehitystyön tulisi olla jatkuvaa, tulevaisuuteen tähtäävää toimintaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyneet laatukäsikirja ja muut asiakirjat voivat toimia pohjana Velpek Ky:n laadunkehitystyölle sekä mallina tulevaisuudessa laadittaville asiakirjoille.
Työn aluksi keskityttiin hankkimaan perustietoa laadusta ja sen ilmenemismuodoista. Opinnäyte-työn pohjatiedon päälähteinä käytettiin laadunkehitystyötä ja laatujohtamista käsittelevää kirjalli-suutta sekä laatustandardeja. Pohjatiedon hankinnan jälkeen syvennyttiin standardin ISO 9001:2008 asettamiin vaatimuksiin ja Velpek Ky:n laadunhallinnan nykytilaan. Lopuksi selvitettiin
laadunhallintajärjestelmän kehitysvaiheita sekä niihin liittyvien toimenpiteiden sisältöä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Työn tuloksena syntyi Velpek Ky:n laatukäsikirja. Laatukäsikirjan lisäksi kehitettiin
laadunhallintajärjestelmää varten lomakepohjia sekä yrityksen keskeisimmälle työmenetelmälle työohjekortti. Työ-ohjekortti sisälsi kuvauksen työkokonaisuudesta, työ- ja materiaalimenekit, työmenetelmäohjeen sekä työhön liittyvät materiaalit, koneet ja kaluston. Työohjekortti opasti myös työn turvalliseen suorittamiseen ja laadunvarmistuksen toteuttamiseen.
Yritysten laadunhallinnan kehitystyön tulisi olla jatkuvaa, tulevaisuuteen tähtäävää toimintaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyneet laatukäsikirja ja muut asiakirjat voivat toimia pohjana Velpek Ky:n laadunkehitystyölle sekä mallina tulevaisuudessa laadittaville asiakirjoille.