Casino Helsingin pelinhoitajien henkilöstöhankinnan kehittäminen
Kosonen, Maria (2013)
Kosonen, Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219869
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Casino Helsingille. Casino Helsinki on osa Raha-automaattiyhdistyksen toimintaa. Kasinon tuotto jaetaan avustuksina sosiaali- ja terveystyön tukemiseen. Pelinhoitajia työskentelee pelipöydissä RAY:n pelipisteissä, kasinolla ja ravintoloissa. Toimeksiannon tavoitteena oli tutkia kasinopelinhoitajien henkilöstöhankintaprosessin ongelmia ja löytää ehdotuksia rekrytoinnin kehittämiseen.
Ennakoidaan, että rekrytoinnista on tulossa henkilöstöjohtamisen suurin ja tärkein haaste. Työikäisen väestön määrä tulee laskemaan, yritysten välinen kilpailu kiristyy entisestään ja samalla kiristyy kilpailu työntekijöistä. Huolellisesti suunniteltu henkilöstöhankintaprosessi selkeyttää ja nopeuttaa päätöksentekoa. Hyvin onnistunut rekrytointi tuo yritykselle kilpailukykyä sekä parempaa toiminnan laatua ja asiakaspalvelua.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan ja ymmärtämään pelinhoitajien rekrytointiprosessin haasteita. Ongelmana rekrytoinnissa on ollut hakijoiden vähäinen määrä sekä suuri vaihtuvuus. Kehitysehdotukset tehtiin kirjallisuuden, haastattelujen, havainnoinnin ja kyselytutkimuksella saatujen vastauksien pohjalta. Haastatteluilla kerättiin lisätietoja rekrytointiprosessista kasinon henkilöstöpäälliköltä ja pöytäpelien esimieheltä. Havainnointia tehtiin pelinhoitajien rekrytointipäivässä, jossa myös toteutettiin määrällinen kyselytutkimus työnhakijoille. Haastattelut, havainnointi ja kysely tehtiin maaliskuussa 2013.
Haastatteluissa selvisi, että kasinon pelinhoitajien rekrytointiprosessi kaipaa lisää suunnitelmallisuutta ja selkeyttä. Kyselytutkimuksessa puolestaan selvisi, että työnhakijoiden mielikuvaa pelinhoitajan työstä tulee muuttaa totuudenmukaisemmaksi. Onnistuneella henkilöstöhankinnalla pystytään vaikuttamaan työnhakijoiden määrään ja vaihtuvuuteen.
Ennakoidaan, että rekrytoinnista on tulossa henkilöstöjohtamisen suurin ja tärkein haaste. Työikäisen väestön määrä tulee laskemaan, yritysten välinen kilpailu kiristyy entisestään ja samalla kiristyy kilpailu työntekijöistä. Huolellisesti suunniteltu henkilöstöhankintaprosessi selkeyttää ja nopeuttaa päätöksentekoa. Hyvin onnistunut rekrytointi tuo yritykselle kilpailukykyä sekä parempaa toiminnan laatua ja asiakaspalvelua.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan ja ymmärtämään pelinhoitajien rekrytointiprosessin haasteita. Ongelmana rekrytoinnissa on ollut hakijoiden vähäinen määrä sekä suuri vaihtuvuus. Kehitysehdotukset tehtiin kirjallisuuden, haastattelujen, havainnoinnin ja kyselytutkimuksella saatujen vastauksien pohjalta. Haastatteluilla kerättiin lisätietoja rekrytointiprosessista kasinon henkilöstöpäälliköltä ja pöytäpelien esimieheltä. Havainnointia tehtiin pelinhoitajien rekrytointipäivässä, jossa myös toteutettiin määrällinen kyselytutkimus työnhakijoille. Haastattelut, havainnointi ja kysely tehtiin maaliskuussa 2013.
Haastatteluissa selvisi, että kasinon pelinhoitajien rekrytointiprosessi kaipaa lisää suunnitelmallisuutta ja selkeyttä. Kyselytutkimuksessa puolestaan selvisi, että työnhakijoiden mielikuvaa pelinhoitajan työstä tulee muuttaa totuudenmukaisemmaksi. Onnistuneella henkilöstöhankinnalla pystytään vaikuttamaan työnhakijoiden määrään ja vaihtuvuuteen.