Ydinvoimalaitoksen käyttöhenkilöstön koulutusstrategian laatiminen
Sundgren, Tanja (2013)
Sundgren, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219863
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on laadittu Teollisuuden Voima Oyj:n käyttöhenkilöstölle koulutusstrategia ja esitetty siihen toteutusmenetelmiä. Käyttöhenkilöstön koulutuksesta vastaa käytönkoulutusjaos, jonka toimintaa haluttiin tehostaa laatimalla olemassa olevien käytäntöjen virallistamiseksi koulutusstrategia. Työ aloitettiin kartoittamalla nykytilanne ja koulutuksen tämän hetkiset kehitystarpeet.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään Teollisuuden Voima Oyj:n käyttöhenkilöstön koulutusta, strategian laadintaa yleisesti sekä koulutuksen vaikuttavuuden arviointia. Vaikuttavuuden arvioinnissa keskitytään tällä hetkellä eniten käytettyyn koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin mallin, jonka Donald L. Kirkpatrick on esittänyt jo 1950-luvulla.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa empiiristä tutkimusaineistoa kerättiin avointen kysymysten lomakkeen avulla. Vastaajiksi valittiin harkinnanvaraisesti avainhenkilöitä koulutusorganisaatiosta sekä käyttöhenkilöstöstä. Kyselyn jälkeen järjestettiin koulutusorganisaatiolle työpaja, jossa käsiteltiin kyselyn tuloksia käytönkoulutuksen vision löytämiseksi ja strategisten tavoitteiden laatimiseksi. Työpajan avulla haluttiin myös sitouttaa koulutusorganisaation henkilöt paremmin yhteisten tavoitteiden taakse.
Lopputuloksena saatiin määriteltyä käytönkoulutukselle strategiset tavoitteet sekä visio ja työn lopussa esitetään käytännön toimenpiteitä, joilla strategiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään Teollisuuden Voima Oyj:n käyttöhenkilöstön koulutusta, strategian laadintaa yleisesti sekä koulutuksen vaikuttavuuden arviointia. Vaikuttavuuden arvioinnissa keskitytään tällä hetkellä eniten käytettyyn koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin mallin, jonka Donald L. Kirkpatrick on esittänyt jo 1950-luvulla.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa empiiristä tutkimusaineistoa kerättiin avointen kysymysten lomakkeen avulla. Vastaajiksi valittiin harkinnanvaraisesti avainhenkilöitä koulutusorganisaatiosta sekä käyttöhenkilöstöstä. Kyselyn jälkeen järjestettiin koulutusorganisaatiolle työpaja, jossa käsiteltiin kyselyn tuloksia käytönkoulutuksen vision löytämiseksi ja strategisten tavoitteiden laatimiseksi. Työpajan avulla haluttiin myös sitouttaa koulutusorganisaation henkilöt paremmin yhteisten tavoitteiden taakse.
Lopputuloksena saatiin määriteltyä käytönkoulutukselle strategiset tavoitteet sekä visio ja työn lopussa esitetään käytännön toimenpiteitä, joilla strategiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa.