Ravintolan salihenkilökunnan työvaatteiden merkitys brändin, elämyksen ja palvelumuotoilun näkökulmista
Mäentaka, Melina; Turunen, Rosaliina (2013)
Mäentaka, Melina
Turunen, Rosaliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219833
Tiivistelmä
Ravintola-alan salihenkilökunnan työvaatetus on pysynyt viime vuosikymmenet lähes samanlaisena. Osa ravintoloista, kuten tämän opinnäytetyön innoituksena oleva ravintola Gaijin, ovat lähteneet kustomoimaan työvaatetusta erottautuakseen kilpailijoista, mutta vain osa tämän päivän ravintoloitsijoista näkee työvaatteen koko potentiaalin.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää millaisia työvaatteita Helsingin ydinkeskustan casual – ja fine dining - ravintoloiden salihenkilökunta nykyään käyttää ja mikä merkitys työvaatteella on yritykselle. Aineisto koostuu työvaatetuksen historiasta, sen merkityksestä elämyksen tuottamiseen, työvaate palvelumuotoilun osana sekä brändin lujittamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö aloitettiin Syyskuussa 2011 ja se valmistui Huhtikuussa 2013. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Havainnoimme ensin 28 ravintolaa, jotka toteutettiin syksyllä 2011. Havainnointien perusteella valitsemme 6 ravintolaa harkinnan varaisella otannalla teemahaastatteluihin. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2013. Kaikki haastatteluihin osallistuneista yrityksistä olivat yksityisiä ravintoloita Helsingin ydinkeskustan alueella.
Tutkimus osoittaa, että tällä hetkellä osa ravintoloista näkee työvaatteen potentiaalisena kilpailukeinona ja vahvana osana yrityksen liikeideaa ja brändiä. Osa ravintoloista taas kokee, että työvaatteen tärkein ominaisuus on pysynyt samana vuosikymmenet eikä työvaatteen visuaalisuudella ole suurta merkitystä: sen tarkoitus on erottaa asiakas ja työntekijä toisistaan. Osa ravintoloista ei näe tärkeänä muuttaa nykyistä työvaatetustaan ja osalla se haastattelun myötä näkyi mahdollisena tulevaisuudessa. Tutkimuksessa käy myös ilmi, miten yritykset näkevät elämyksen tuottamisen, kokevatko he brändin vahvana osana ravintolan kokonaisuudessa sekä mitkä mahdollisuudet palvelumuotoilulla on ravintola-alalla työvaatteen näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää millaisia työvaatteita Helsingin ydinkeskustan casual – ja fine dining - ravintoloiden salihenkilökunta nykyään käyttää ja mikä merkitys työvaatteella on yritykselle. Aineisto koostuu työvaatetuksen historiasta, sen merkityksestä elämyksen tuottamiseen, työvaate palvelumuotoilun osana sekä brändin lujittamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö aloitettiin Syyskuussa 2011 ja se valmistui Huhtikuussa 2013. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Havainnoimme ensin 28 ravintolaa, jotka toteutettiin syksyllä 2011. Havainnointien perusteella valitsemme 6 ravintolaa harkinnan varaisella otannalla teemahaastatteluihin. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2013. Kaikki haastatteluihin osallistuneista yrityksistä olivat yksityisiä ravintoloita Helsingin ydinkeskustan alueella.
Tutkimus osoittaa, että tällä hetkellä osa ravintoloista näkee työvaatteen potentiaalisena kilpailukeinona ja vahvana osana yrityksen liikeideaa ja brändiä. Osa ravintoloista taas kokee, että työvaatteen tärkein ominaisuus on pysynyt samana vuosikymmenet eikä työvaatteen visuaalisuudella ole suurta merkitystä: sen tarkoitus on erottaa asiakas ja työntekijä toisistaan. Osa ravintoloista ei näe tärkeänä muuttaa nykyistä työvaatetustaan ja osalla se haastattelun myötä näkyi mahdollisena tulevaisuudessa. Tutkimuksessa käy myös ilmi, miten yritykset näkevät elämyksen tuottamisen, kokevatko he brändin vahvana osana ravintolan kokonaisuudessa sekä mitkä mahdollisuudet palvelumuotoilulla on ravintola-alalla työvaatteen näkökulmasta.