Kanat synnyttävät härkiä : sävellystilaus kitaralle ja elektroniikalle
Kääriäinen, Jukka (2013)
Kääriäinen, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219816
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu sävellyksen tilauksesta ja sen esittämisestä joulukuussa 2012, teoksen live-taltioinnista ja kirjallisesta osasta, jossa tarkastelen sävellystä ja pohdin vuorovaikutusta soittajan ja säveltäjän välillä. Teoksen sävelsi Luis Alejandro Olarte ja sen nimeksi tuli TX2. Se on sisällöltään hyvin vapaa, koska iso osa sävellyksestä sisältää improvisaatiota.
Idea sävellyksen tilauksesta syntyi, kun halusin tietää kuinka paljon säveltäjän ja soittajan vuorovaikutus vaikuttaa sävellyksen syntyyn ja esitykseen. Kokoonpanoksi valikoitui kitara ja live-elektroniikka, koska kokoonpanon musiikilliset mahdollisuudet kiehtoivat minua. Suuri kiitos kuuluu Luis Alejandro Olartelle, joka nopeasta aikataulusta huolimatta oli valmis lähtemään mukaan projektiin.
Kirjallisessa osiossa kerron, mitä opin sävellystilauksen tekoon liittyvästä prosessista ja tavasta työskennellä elektroniikan kanssa. Koska sävellyksessä on paljon improvisaatiota, pohdin tämän vaikutusta sävellyksen tekoprosessiin ja esitykseen ja millaista on ylipäänsä improvisoida elektroniikan kanssa. Yritän avata, mitä mahdollisuuksia improvisaatio tuo esitystilanteeseen verrattuna tarkoin notatoidun musiikin esittämiseen.
Idea sävellyksen tilauksesta syntyi, kun halusin tietää kuinka paljon säveltäjän ja soittajan vuorovaikutus vaikuttaa sävellyksen syntyyn ja esitykseen. Kokoonpanoksi valikoitui kitara ja live-elektroniikka, koska kokoonpanon musiikilliset mahdollisuudet kiehtoivat minua. Suuri kiitos kuuluu Luis Alejandro Olartelle, joka nopeasta aikataulusta huolimatta oli valmis lähtemään mukaan projektiin.
Kirjallisessa osiossa kerron, mitä opin sävellystilauksen tekoon liittyvästä prosessista ja tavasta työskennellä elektroniikan kanssa. Koska sävellyksessä on paljon improvisaatiota, pohdin tämän vaikutusta sävellyksen tekoprosessiin ja esitykseen ja millaista on ylipäänsä improvisoida elektroniikan kanssa. Yritän avata, mitä mahdollisuuksia improvisaatio tuo esitystilanteeseen verrattuna tarkoin notatoidun musiikin esittämiseen.