Konsernin varojen mahdollinen hyödyntäminen asiakasrahoitustoiminnassa - Case: Yritys X
Randström, Mathias (2013)
Randström, Mathias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219813
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä selvitetään, kuinka konsernin varoja voitaisiin mahdollisesti hyödyntää asiakasrahoituksessa Yritys X:n näkökulmasta. Konserni valmistaa (salattu), jotka ovat tässä opinnäytetyössä keskeisessä osassa. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää toimiva tapa toteuttaa Yritys X:n mahdollisesti alkava asiakasrahoitustoiminta sekä selvittää, kuinka itse yritys, konserni ja sen asiakkaat hyötyisivät asiakasrahoitustoiminnasta.
Teoriaosuudessa käsitellään rahoituksen perustietoja ja käsitteitä sekä juuri Yritys X:n toimintaan vaikuttavia lainsäädännöllisiä ja asiakasrahoitukseen liittyviä erikoispiirteitä. Teoriassa on huomioitu Yritys X:n sekä konsernin näkökulma. Teoriat ovat useasta eri aiheesta ja jokaiseen aiheeseen syvennytään erikseen.
Toiminnallinen osuus sisältää ehdotuksia asiakasrahoituksen toimintatavan valitsemisesta. Ehdotetut toimintatavat on valittu Yritys X:n sekä koko konsernin toimintatavat huomioiden. Työssä on esitelty kaksi Yritys X:n kannalta toimivaa asiakasrahoitustapaa. Ensimmäinen tapa olisi uuden asiakasrahoitukseen keskittyneen tytäryrityksen perustaminen ja toinen esitelty tapa on uuden toimintamuodon aloittaminen, mikä käytännössä tarkoittaa maksuaikojen pidentämistä. Toiminnallinen osuus sisältää myös rahoituslaskelmia vaadittavasta korosta ja inflaation vaikutuksesta. Tuloksissa on esitelty kummallekin toimintatavalle pienimmät mahdolliset korkoprosentit kannattavuuden kannalta. Laskelmat on tehty käyttäen taulukkolaskentaohjelmaa. Luvut eivät ole ehdottomia vaan ainoastaan suuntaa antavia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että asiakasrahoitustoiminta olisi Yritys X:lle kannattavaa toimintaa oikein toteutettuna ja se hyödyttäisi konsernia sekä yrityksen asiakaskuntaa konkreettisesti. Yritys X hyötyisi kasvaneesta tilauskannasta, konserni inflaatiosuojasta ja asiakkaat eivät kokisi investoinnin kulua suurena kertaluontoisena vaan tasaisena pitkälle aikavälille jakautuvana kuluna.
Teoriaosuudessa käsitellään rahoituksen perustietoja ja käsitteitä sekä juuri Yritys X:n toimintaan vaikuttavia lainsäädännöllisiä ja asiakasrahoitukseen liittyviä erikoispiirteitä. Teoriassa on huomioitu Yritys X:n sekä konsernin näkökulma. Teoriat ovat useasta eri aiheesta ja jokaiseen aiheeseen syvennytään erikseen.
Toiminnallinen osuus sisältää ehdotuksia asiakasrahoituksen toimintatavan valitsemisesta. Ehdotetut toimintatavat on valittu Yritys X:n sekä koko konsernin toimintatavat huomioiden. Työssä on esitelty kaksi Yritys X:n kannalta toimivaa asiakasrahoitustapaa. Ensimmäinen tapa olisi uuden asiakasrahoitukseen keskittyneen tytäryrityksen perustaminen ja toinen esitelty tapa on uuden toimintamuodon aloittaminen, mikä käytännössä tarkoittaa maksuaikojen pidentämistä. Toiminnallinen osuus sisältää myös rahoituslaskelmia vaadittavasta korosta ja inflaation vaikutuksesta. Tuloksissa on esitelty kummallekin toimintatavalle pienimmät mahdolliset korkoprosentit kannattavuuden kannalta. Laskelmat on tehty käyttäen taulukkolaskentaohjelmaa. Luvut eivät ole ehdottomia vaan ainoastaan suuntaa antavia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että asiakasrahoitustoiminta olisi Yritys X:lle kannattavaa toimintaa oikein toteutettuna ja se hyödyttäisi konsernia sekä yrityksen asiakaskuntaa konkreettisesti. Yritys X hyötyisi kasvaneesta tilauskannasta, konserni inflaatiosuojasta ja asiakkaat eivät kokisi investoinnin kulua suurena kertaluontoisena vaan tasaisena pitkälle aikavälille jakautuvana kuluna.